Metody komunikacji alternatywnej SP-MKA
Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć). Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych.
Ocena predyspozycji i ograniczeń ucznia do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Słuchacz:
zna cele i funkcje komunikacji; zna czynniki warunkujące skuteczność doboru metod komunikacyjnych, zna metody komunikacji alternatywnej; potrafi wykorzystać w praktyce wybrane metody komunikacji alternatywnej; potrafi dokonać oceny możliwości komunikacyjnych osób niepełnosprawnych; potrafi tworzyć pomoce wspomagające komunikację osób niepełnosprawnych z otoczeniem.
Literatura
1. Błeszyński J., (2006).Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: oficyna IMPULS
2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K.(2011). Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Excalibur
3. Grycman M., Smyczek A. [red.], (2004).Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC. Kraków: Stowarzyszenie „Mówić bez słów”
4. Grycman M.,(2009).Sprawdź jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych. Kwidzyn: RCRP
Literatura uzupełniająca:
1. Kaczmarek B.B.,(2011). Program porozumiewania się Makaton w edukacji i terapii. Kraków: Wyd. Impuls
2. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN
3. Von Tetzchner S., Martinsen H., (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa: Stowarzyszenie „Mówić bez słów”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: