Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących i niesłyszących SP-MEW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz:
zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych. Ocena ustnej wypowiedzi (praca w grupie - analiza dokumentacji, programów nauczania, podręczników; dyskusja w trakcie zajęć)
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu uczniów słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie klas I-III szkoły podstawowej Pisemny egzamin
ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w edukacji wczesnoszkolnej w placówkach specjalnych i integracyjnych Pisemny egzamin
Umiejętności (max. 10) Sposób pomiaru
potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszacycmi i słabosłyszacycmi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM Ocena ustnej wypowiedzi na przykładzie filmu
potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej w edukacji wczesnoszkolnej Ocena pisemnej wypowiedzi (konspekt zajęć próbnych)
potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla uczniów słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej Ocena pisemnej wypowiedzi (indywidualne przygotowanie konspektu )
potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno wychowawczych oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji wczesnoszkolnej dzieci niesłyszących i słabosłyszących Ocena pomocy dydaktycznych
Kompetencje społeczne (max. 10) Sposób pomiaru
poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych Ocena aktywności ( dyskusja na temat obserwowanych oraz prowadzonych symulowanych przez studenta zajęć)
przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga Ocena ustnej wypowiedzi ( praca w grupie w trakcie zajęć – analiza konkretnych problemów wychowawczych, dyskusja)
Literatura
Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T.: Mój uczeń nie słyszy. MEN, Warszawa 2001
Gruszczyk – Kolczyńska E., Kupisiewicz M., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu, WSiP, Warszawa
Kosmalowa J. (1997) Dziecko z wadą słuchu w szkole powszechnej i przedszkolu, Wyd. IFPS, Warszawa
Stawowy – Woynarowska J.: (1986) Nauczanie w klasach 1 – 3 szkoły dla głuchych, WSiP, Warszawa
Podstawa programowa do nauczania wczesnoszkolnego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: