"Metanoje edukacyjne – zastosowanie metod i narzędzi coachingowych w projektowaniu zmiany w edukacji" SP-MEC
Coaching jako droga do osiągnięcia osobistych celów rozwojowych, wykorzystania własnych zasobów, ustalenia nowych i efektywnych strategii rozwiązywania problemów, czy podejmowanie trudnych życiowych decyzji, wspierania pewności siebie i poprawy jakości życia. Kształtowanie umiejętności zdefiniowania celu i motywacji do jego osiągnięcia oraz innych innowacyjnych mechanizmów zmiany celowej. Opracowanie wizji własnego rozwoju w oparciu o potrzeby, wartości i indywidualny potencjał.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Studentka/student rozumie, na czym polega edukacja bez przemocy, i wie, jak można zaprojektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student wie, jakie znaczenie dla jakości jej/jego pracy w edukacji ma jej/jego uczenie się i rozwój, samowiedza i samoświadomość.
Studentka/student rozumie wartość inspirowania się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, i wie, skąd może czerpać inspiracje dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student zna możliwości zastosowania metod i narzędzi coachingowych w projektowaniu pożądanej zmiany w edukacji.
Studentka/student rozumie specyfikę dziedziny coachingu i zna różnicę pomiędzy coachingiem a innymi formami wspierania rozwoju człowieka.
Studentka/student ma wiedzę na temat modeli rozmowy coachingowej oraz podstawowych metod i narzędzi coachingowych.
Studentka/student ma wiedzę na temat zarządzania zmianą i zasad etycznych dla pola zmiany związanego ze środowiskiem edukacyjnym.
Umiejętności
Studentka/student potrafi współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student potrafi brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student potrafi inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student potrafi zastosować metody i narzędzia coachingowe dla zaprojektowania pożądanej zmiany w edukacji.
Studentka/student potrafi oszacować ryzyka związane ze zmianą i niwelować ich negatywne konsekwencje.
Studentka/student potrafi ustalać dalekosiężne efekty zmiany i określać jej szerszy kontekst oddziaływania.
Kompetencje społeczne
Studentka/student ma gotowość, by współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student ma gotowość, by inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student jest gotowa/gotów do przestrzegania standardów etycznych związanych z dziedziną coachingu.
Studentka/student ma gotowość, by stosować metody i narzędzia coachingowe dla zaprojektowania pożądanej zmiany w edukacji.
Studentka/student ma gotowość, by szacować ryzyka związane ze zmianą i niwelować ich negatywne konsekwencje.
Studentka/student ma gotowość, by ustalać dalekosiężne efekty zmiany i określać jej szerszy kontekst oddziaływania.
Kryteria oceniania
Zaangażowany udział w proponowanych aktywnościach
Przygotowanie planu realizacji indywidualnie wybranego celu rozwojowego
Praktyki zawodowe
n.d.
Literatura
Literatura podstawowa:
Chmielecka, M, 2020, Transformacja w coachingu, Wyd: Uniwersytet Łódzki
Fres, M, 2019, Coaching twórczości, Wyd: Ridero IT Solution
Kissen, D., i in., 2021, Przeprogramuj swój mózg, Wyd: GWP
Keltner, D., i in., 2021, Zrozumieć emocje, Wyd: PWN
Literatura dodatkowa:
Dweck, C.S., 2017, Mindset: Changing the way you think to fulfil your potential, Wyd: Little, Brown Book Group
Wilczek-Różyczka, E., 2022, Zdrowie psychiczne, Współczesne żagrozenia i możliwości wzmacniania, Wyd: PZWL
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: