Metody diagnozy i wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych SP-MDU2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz posiada zna i rozumie:
pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów); tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się; specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice; sposoby przezwyciężania trudności w uczeniu się; trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania;
diagnozę grupy uczniowskiej i każdego ucznia oraz charakterystykę i etiologię potrzeb edukacyjnych uczniów; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, a także problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej.
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz potrafi:
diagnozować problemy uczniów i wspierać ich w przezwyciężaniu trudności i deficytów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz jest gotów do:
okazywania empatii uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy; ma świadomość konieczności prowadzenia indywidualizowanych działań pedagogicznych (wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje o wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: