Logopedyczne aspekty trudności szkolnych SP-LAS1
WYKŁAD I ĆWICZENIA
WYKŁAD
1.Podstawowa terminologia stosowana w logopedii
2.Orientacyjne normy rozwoju mowy oraz uwarunkowaniarozwoju mowy
2.Przedmiot i zadania logopedii (krótka charakterystyka zaburzeń mowy)
3.Podstawowa charakterystyka głosek polskichi upodobnień fonetyzcnych
4. Róznice między językiem mówionym i pisanym (w normie)i ich związek z trudnościami w pisaniu
5.Zaburzenia wymowy i mowy a zaburzenia w piśmie (aspekt logopedyczny)
ĆWICZENIA
1Ilustracja DVD trudności szkolnych u dziecka z zabuzreniami korowymi
2. Słuch fonemowy a analiza i synteza słuchowa- aspekt praktyczny
3. Cwiczenia pedagogiczne wspomagające terapię logopedyczną dzieci z zaburzeniami mowy i trudnościami szkolnymi
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2018L: |
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA I ICH OCENA
Wiedza Sposób pomiaru
Zna elementarną terminologię używaną w logopedii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru)
Potrafi określić przedmiot i zadania logopedii Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru)
Ma podstawową wiedzę dot. charakterystyki głosek języka polskiego i różnic w realizacji dźwiękowej wyrazów i ich zapisu w normie Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru)
Ma podstawową wiedzę dotyczącą źródeł trudności w czytaniu i pisaniu w aspekcie logopedycznym Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru)
Zna podstawowe normy rozwoju mowy dziecka Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru)
Umiejętności Sposób pomiaru
Rozumie na poziomie elementarnym różnice między językiem mówionym i pisanym w normie (wyjaśnić upodobnienia fonetyczne) Ocena wypowiedzi ustnej
Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru)
Potrafi dokonywać analizy sylabowej i głoskowej (także i wyrazów zawierających upodobnienia) Ocena wypowiedzi ustnej
Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru)
Rozumie trudności w pisaniu pozostające w związku z normą ortofoniczną oraz z zaburzeniami wymowy i mowy Ocena wypowiedzi ustnej
Potrafi prowadzić ćwiczenia słuchu fonematycznego (fonemowego) oraz analizy i syntezy słuchowej z dzieckiem z trudnościami w pisaniu Ocena wypowiedzi ustnej
Propozycje scenariuszy ćwiczeń
Kompetencje społeczne Sposób pomiaru
Potrafi wyjaśnić rodzicom przyczyny trudności w pisaniu u dziecka w aspekcie językowym Ocena ustnej wypowiedzi
Ma przekonanie o potrzebie współpracy z logopedą w celu usuwania trudności w czytaniu i pisaniu Ocena ustnej wypowiedzi
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA
1. Golanowska M, Kwasiborska J., Lipiec, D,. Sienniak A., D. Emiluta – Rozya (2011):Wybrane zagadnienia logopedyczne, ś, ź, ć, dź. Część teoretyczna (rozdziały I-VI),KOMLOGO
2. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.
3. Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., (2004): Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich. Wyd. APS
4. Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D., (1997) Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, Audiofonologia tom X , s.37-48
5. Emiluta-Rozya D., (2012): Formy zaburzeń mowy[w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, S. Grabias, Kurkowski M.(red.), UMCS, s. 73-87
6 Pluta-Wojciechowska D., (2013, 2018) Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji, Wydawnictwo Ergo – Sum
7 Styczek I. (1982) : Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. WSiP
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Cieszyńska J., (2008) : Wczesna interwencja terapeutyczna. Wydawnictwo Edukacyjne
2. Cieszyńska J., (2006) ; Kocham czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Edukacyjne
3. Demel G., (2006 lub wcześniejsze wydania): Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP
4. Emiluta-Rozya D.(2013) Całościowe badanie logopedyczne, APS
5.Emiluta-Rozya (2016) „Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej” [w:] E. Lewandowska-Tarasiuk (red.) Terapia słowem, Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: