Komunikacja interpersonalna w środowisku szkolnym i pozaszkolnym SP-KSS
TREŚCI PRZEDMIOTU
Treści ogólne przedmiotu dotyczą:
- Komunikowanie społeczne. Komunikacja interpersonalna/ bezosobowa. Komunikowanie werbalne i niewerbalne.
- Analiza transakcyjna. Model strukturalny komunikacji, etapy, rodzaje.
- Aktywne słuchanie, techniki, strategie, bariery. Sztuka przemawiania, prezentacji, dyskusji i negocjacji.
- Błędy, zakłócenia i bariery w komunikacji – przyczyny, konsekwencje, jak sobie radzić. Blokady w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich przełamywania.
- Sytuacje konfliktowe – rodzaje. Rozwiązywanie konfliktów, zasady uczciwej kłótni.
- Komunikacja w małej grupie.
- Komunikacja interpersonalna w sytuacjach pedagogicznych; komunikowanie za pośrednictwem mediów – zalety, możliwości, wady i zagrożenia.
- Sposoby doskonalenia skuteczności i poprawności komunikacji interpersonalnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz posiada zna i rozumie:
procesy komunikowania się; bariery w komunikowaniu się; media i ich wpływ wychowawczy; style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie; różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie; komunikację niewerbalną; porozumiewanie się emocjonalne w klasie; porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;
bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz potrafi:
potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobra atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej; posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne skutecznie i świadomie komunikować się
porozumieć się w sytuacji konfliktowej dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz jest gotów do:
kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów.
Kryteria oceniania
METODY PRACY
Ćwiczenia prowadzone metodą animacji grupy przy współudziale studentów z prezentacjami multimedialnymi, filmami dydaktycznymi, elementami dramy, socjoterapii, dyskusji, autorefleksji rozwojowej. Warsztatowy charakter zajęć wymaga stałej obecności słuchaczki/ słuchacza.
NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj.
liczba godzin kontaktowych: 15,
liczba godzin potrzebnych do przygotowania dziennika autorefleksji: 10,
liczba godzin przeznaczonych zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 5,
,
sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30 ,
(z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS)
Literatura
OBOWIĄZKOWA
1. Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Warszawa 1999
2. McKay M., Dawis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001
3. Czarnowska M.M., Przyjazne porozumiewanie się, GWP Gdańsk 2004
4. Czarnowska M.M., Podstawy negocjacji i komunikacji, Pułtusk 2003
5. Maj-Osytek M., Komunikacja niewerbalna, Edgard, 2014
6. Rzepka B., Efektywna komunikacja w zespole, Edgard, 2012
7. Gordon T. Burch N., Jako dobrze żyć z ludźmi, Warszawa 2001
8. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997
9. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000
10. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008
11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. o języku serca, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009
12. Page S., dlaczego rozmowa to nie wszystko?, Bellona, Warszawa 2008
UZUPEŁNIAJĄCA
1. H. Hamer, Rozwój umiejętności społecznych, Jak skutecznie dyskutować i współpracować, Veda, Warszawa 1999
2. Hartley P., Komunikacja w grupie, Zysk i S-ka, Poznań 1997
3. Gordon T., Wychowanie bez porażek
4. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000
5. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997
6. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000
7. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008
Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK – negocjowanie bez poddawani się Warszawa, 2004
8. Ury W., Odchodząc od NIE – negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: