Kryzysy wynikające z doświadczeń traumatycznych SP-KRY
1. Pojęcie traumy jako zjawiska psychologicznego
2. Typy traum (trauma typu I i II, traumy rozwojowe) i ich skutki
3. Specyfika reagowania dzieci i młodzieży w sytuacjach traumatycznych
4. Ocena diagnostyczna dzieci i młodzieży pod względem występowania zaburzeń po stresie traumatycznym
5. Trauma a zaburzenia adaptacyjne i inne jednostki diagnostyczne (elementy diagnozy różnicowej)
6. Podstawy pracy z dzieckiem i systemem rodzinnym w sytuacji traumatycznej
W cyklu 2021Ln:
Zakres tematyczny zajęć: |
W cyklu 2022Ln:
Zakres tematyczny zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(Nazwa przedmiotu)
KRYZYSY WYNIKAJĄCE Z DOŚWIADCZEŃ TRAUMATYCZNYCH
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
IDM_W1 Absolwent zna pojęcie stresu traumatycznego, typów traum i rodzajów urazów oraz ich skutków
IDM_W2 Absolwent posiada wiedzę na temat czynników chroniących i czynników ryzyka rozwoju zaburzeń po stresie traumatycznym
IDM_W3 Absolwent posiada wiedzę na temat metod pracy z dzieckiem doświadczającym traumy
IDM_W4 Absolwent posiada wiedzę na temat sposobów rozpoznawania zaburzeń po stresie (ASD, PTSD, cPTSD)
Umiejętności
IDM_U1 Absolwent potrafi określić zachowanie dziecka jako efekt doświadczeń traumatycznych
IDM_U2 Umie posłużyć się kryteriami diagnostycznymi zaburzeń
IDM_U2 Potrafi rozpoznać poszczególne objawy zaburzeń postresowych
Kompetencje społeczne
IDM_K1 Widzi konieczność uważności na specyfikę demonstrowania objawy po traumie
IDM_K2 Jest gotów kierować się zasadami etyki w pracy z dzieckiem po traumie
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Pojęcie traumy jako zjawiska psychologicznego
2. Typy traum (trauma typu I i II, traumy rozwojowe) i ich skutki
3. Specyfika reagowania dzieci i młodzieży w sytuacjach traumatycznych
4. Ocena diagnostyczna dzieci i młodzieży pod względem występowania zaburzeń po stresie traumatycznym
5. Trauma a zaburzenia adaptacyjne i inne jednostki diagnostyczne (elementy diagnozy różnicowej)
6. Podstawy pracy z dzieckiem i systemem rodzinnym w sytuacji traumatycznej
Kryteria oceniania
Praca na podstawie analizy przypadków, zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz studium przypadku
Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 10 godzin uczestnictwo w wykładach
Literatura
Podstawowa:
Odachowska, E., Woźniak-Prus, M. (2018). Trudna diagnoza. Kontrowersje wokół PTSD i ADHD. Psychologia Wychowawcza Vol.13/2018
American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Autor.
Bremner, J.D. (2002). Does Stress Damage the Brain? New York. W. W. Norton & Company.
Bryant, R.A., Harvey, A. G. (2003). Zespół ostrego stresu (s. 8-71). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fernandez I. (2015). Trauma i przywiązanie: Zalety terapii EMDR. Materiały Szkoleniowe. Warszawa.
Maruszewski, T., Zdankiewicz-Ścigała, E. (1998). Emocje – aleksytymia – poznanie. Poznań. Wyd. Fundacji Humaniora.
McFarlane, A. (2004). Związek między osobowością a zespołem stresu pourazowego. W: J. Strelau (red.). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Rothschild, B. (2014). Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Kraków. Wyd. UJ.
Salter, A. (2003). Pokonywanie traumy. Poznań. Media Rodzina
Zdankiewicz-Ścigała, E., Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Warszawa. Wyd. Instytutu Psychologii PAN. SWPS.
Dodatkowa:
Krystal H: Trauma and affects. Psychoanal Study Child 33:81-116, 1978
van der Kolk BA: Adolescent vulnerability to post traumatic stress disorder. Psychiatry 48:365-370, 1985
W cyklu 2021Ln:
Odachowska, E., Woźniak-Prus, M. (2018). Trudna diagnoza. Kontrowersje wokół PTSD i ADHD. Psychologia Wychowawcza Vol.13/2018 |
W cyklu 2022Ln:
Odachowska, E., Woźniak-Prus, M. (2018). Trudna diagnoza. Kontrowersje wokół PTSD i ADHD. Psychologia Wychowawcza Vol.13/2018 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: