Kurs pierwszej pomocy przedmedycznej pediatryczny SP-KPP1
1) Ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku
2) Kontrola czynności życiowych - ocena stanu poszkodowanego
3) Wezwanie pomocy – omówienie sposobów wzywania pomocy.
4) Udzielenie dalszej pomocy – schemat kolejności postępowania na miejscu zdarzenia.
5) Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy – stałe zasady których należy bezwzględnie przestrzegać przy udzielaniu pierwszej pomocy.
6) Utrata czynności życiowych utrata przytomności – objawy, sposoby postępowania, pozycje dla poszkodowanego,
7) Pozycja boczna ustalona – układanie, kiedy, jak i dlaczego.
8) Zatrzymanie oddychania – objawy, rozpoznanie, postępowanie. Resuscytacja krążeniowo – oddechowa u dzieci i niemowląt. Schemat, teoria
9) Zakrztuszenie - objawy, rozpoznanie, postępowanie.
10) Krwotok wewnętrzny i zewnętrzny pośredni - objawy, rozpoznanie, postępowanie.
11) Krwotok zewnętrzny – sposoby tamowania krwotoków, pozycja poszkodowanego przy krwotoku
12) Atak serca, inne stany nagłe i zachorowania, epilepsja, wstrząs , wstrząśnienie mózgu, pęknięcie podstawy czaszki, – opis , sposoby postępowania, nadzór nad pacjentem.
13) Oparzenie termiczne, chemiczne, odmrożenia, zatrucia – opis sytuacji, sposoby postępowania, samoochrona.
14) Obrażenia kręgosłupa, złamania, zwichnięcia (opis sytuacji, postępowanie, pozycja, transport )
15) Ewakuacja poszkodowanego – szybka ewakuacja w sytuacji zagrożenia pożarem, wybuchem, zawaleniem.
16) Pozycje dla osób poszkodowanych, pozycje transportowe, sposoby polowego transportu poszkodowanego, sposoby transportu poszkodowanego przez jednego ratownika tzw. „na sobie”.
17) Ćwiczenia: Kontrola czynności życiowych - ocena stanu poszkodowanego w praktycznej pozoracji.
18) Ćwiczenia: Praktyczne wykonywanie badania przedmiotowego – wykluczenie ewentualne zabezpieczenie złamań i innych urazów przed przemieszczeniem bądź transportem pacjenta.
19) Ćwiczenia: Wezwanie pomocy – ćwiczenia utrwalające nawyki, zapamiętanie numerów służb ratowniczych, ćwiczenia z radiem, CB radiem i inne.
20) Ćwiczenia: Ogólna ocena sytuacji zagrażających życiu – symulowane wypadki
21) Ćwiczenia: Utrata czynności życiowych – przećwiczenie Resuscytacji krążeniowo – oddechowej na fantomie.
22) Ćwiczenia: Krwotok zewnętrzny – pozoracja przy pomocy zestawów sztucznych ran i sztucznej krwi, Tamowanie i opatrywanie ran i krwotoków tym co ratownik ma na sobie.
23) Ćwiczenia: Oparzenie termiczne, chemiczne, odmrożenia, zatrucia – pozoracje i symulacje.
24) Ćwiczenia: Uraz kręgosłupa – pozoracja, praktyczne przećwiczenie pozycji i transportu
25) Bezpieczeństwo przede wszystkim ( Zabezpieczenie siebie i innych uczestników zdarzenia przed „eskalacją zdarzeń”, samoochrona ratownika, samoratownictwo )
26) Wybrane zagadnienia czynności organizmu człowieka – przybliżenie kursantom podstawowych informacji o fizjologii.
27) Psychologiczne aspekty udzielania pomocy – mechanizmy w tłumie, psychologia ratownika.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018L: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Potrafi omówić prawne aspekty udzielania pierwszej pomocy.
Potrafi omówić sposoby zabezpieczania różnych sytuacji zagrożenia życia.
Wie, jak zachować się na miejscu zagrożenia bezpiecznie dla siebie.
Zna teoretyczne aspekty postępowania z osobą nieprzytomną, resuscytacji, użycia AED.
Potrafi teoretycznie scharakteryzować objawy padaczki, zaburzeń oddychania, cukrzycy, ataku serca, omdlenia.
Zna zasady postępowania przy urazach i krwotokach.
Umiejętności:
Potrafi zabezpieczyć miejsce zdarzenia.
Potrafi postępować z poszkodowanym nieprzytomnym.
Potrafi bezpiecznie odwrócić poszkodowanego nieprzytomnego z brzucha na plecy, wykonać rękoczyn czoło-żuchwa, ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej.
Potrafi wykonać praktycznie resuscytacje dorosłego, dziecka i niemowlęcia.
Potrafi użyć AED.
Potrafi postępować przy ataku padaczki, ataku serca, zranieniu, krwotoku.
W każdym z powyższych potrafi w sposób bezpieczny dla siebie i podopiecznych udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej.
Kompetencje społeczne:
Współpracuje w grupie zadaniowej, wykazuje się empatią wobec poszkodowanych na pozoracjach.
Wykazuje się postawą opiekuńczą i pedagogiczną wobec poszkodowanych dzieci.
Dostrzega zagrożenia dla zdrowia i życia, zagrożenia społeczne.
Dostrzega przeszkody fizyczne dla niepełnosprawnych, zagrożenia zdrowotne.
Wykazuje zachowania prozdrowotne.
Kryteria oceniania
Egzamin praktyczny
Literatura
1.Andres J.: (2006) Pierwsza Pomoc i resuscytacja krążeniowo -oddechowa. Podręcznik dla studentów wyd. Polska Rada Resuscytacji.
2.Buchfelder M., Buchfelder A: (2005) Podręcznik pierwszej pomocy. Warszawa PZWL
3.Budynek M.Nowacki C (2008) Opatrywanie ran. Wiedza i umiejętności. wyd. Makmed
4.Chrząszczewska A (2002) Bandażowanie wyd. PZWL
5.Hettiaratchy S. (2007) ABC oparzeń wy. Górnicki
6.Kokot F.(2008) : Ostre stany zagrożenia Życia w chorobach wewnętrznych. wyd. PZWL
7.Krzywda J.(2007) : Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach. wyd. KaBe
8.Zawadzki A. (2008) Medycyna ratunkowa i katastrof .wyd. PZWL
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: