Kompleksowe wspomaganie w systemie oświaty SP-KOM9
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
zna główne problemy szkolnictwa we współczesnej Europie i rozumie podstawy prawne funkcjonowania systemów oświaty w krajach Unii Europejskiej
zna istotę zmiany polskiego systemu oświaty w związku z wprowadzeniem przepisów Komisji Europejskiej; orientuje się w strukturze oświaty krajów Unii Europejskiej
zna podstawowe założenia strategii „Europa 2030” w obszarze edukacji, logikę interwencji finansowej UE w obszarze edukacji, uwarunkowania funduszy Unii Europejskich dla edukacji na lata 2021-2027, podstawowe dokumenty strategiczne w zakresie realizacji celów podnoszenia jakości i efektywności edukacji, możliwości wsparcia finansowego i merytorycznego szkół poprzez realizację projektów międzynarodowych wspieranych przez MEiN w dziedzinie edukacji i młodzieży (m.in. takich jak: w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Regionalnych programów operacyjnych, w ramach programu Erasmus+ i eTwinning), zasady i wymagania dla projektów edukacyjnych programu Erasmus+ dla oświaty, przydatne źródła informacji i sieci współpracy międzynarodowej; zna wagę stosowania metody projektów w procesie kształcenia i wychowania;
zna potrzeba nowego modelu doskonalenia nauczycieli; zna zasady doskonalenia zawodowego nauczycieli; wie, jakie są podstawowe przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli; zna cele i zadania systemu awansu zawodowego nauczycieli;
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu wspomagania szkoły placówki oraz diagnozowania jej potrzeb; potrafi motywować uczestników procesu wspomagania do podejmowanych wyzwań;
umie poprowadzić proces wspomagania pracy nauczycieli w oparciu o zasady jego organizacji;
umie planować, diagnozować, ewaluować proces wspomagania, ocenia jego efekty; umie sporządzić rekomendację dalszych działań;
potrafi określić rolę projektów edukacyjnych w rozwoju szkoły; rozumie kryteria oceny projektów edukacyjnych; potrafi zidentyfikować fundusze Unii Europejskiej dla edukacji w na lata 2021-2027; potrafi zbadać i określić potrzeby i możliwości swojej placówki w ubieganiu się o dofinansowanie z programów Unii Europejskiej; wie, jak starać się o wsparcie dla projektów międzynarodowych wspieranych przez MEiN w dziedzinie edukacji i młodzieży m.in. z państwami członkowskimi Unii Europejskiej i jej partnerami w programie Erasmus+ i eTwinning, z Litwą w ramach Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży; wie, jak starać się o wsparcie finansowe i/lub merytoryczne w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Regionalnych programów operacyjnych; umie określić efekty realizacji międzynarodowych projektów edukacyjnych w swojej szkole w zakresie wiedzy, umiejętności i doświadczenia; wie, jak przygotować projekt współpracy międzynarodowej;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań poprzez motywowanie uczestników procesu wspomagania do podejmowania wyzwań; jest gotów do radzenia sobie ze stresem i frustracją wynikającymi z charakteru pracy;
rozumie wielokulturowe i społeczno-ekonomiczne wymiary społeczeństw europejskich, a także wzajemną interakcję narodowej tożsamości kulturowej i tożsamości europejskiej; jest zdolny do konstruktywnego porozumiewania się w różnych środowiskach;
jest gotów do wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia, negocjowania w połączeniu ze zdolnością tworzenia klimatu zaufania, a także zdolnością do empatii związaną z tworzeniem zespołów projektowych;
TREŚCI PROGRAMOWE
- Istota interwencji finansowej Unii Europejskiej w obszarze edukacji.
- Środki europejskie na edukację - perspektywa finansowa 2021-2027
- Źródła informacji i sieci współpracy międzynarodowej.
- Planowanie rozwoju szkoły (placówki) uwzględniające realizację projektów ze środków Unii Europejskiej.
- Struktura logiczna projektu.
- Składowe projektu decydujące o jego jakości.
- Wpływ i oddziaływanie projektu.
- Projekt w kontekście kryteriów ewaluacyjnych.
- Proces ewaluacji i selekcji projektów.
- Ilościowe i jakościowe wskaźniki rezultatów projektu.
- Zasoby i zdolności organizacyjne realizatora projektów edukacyjnych.
- Kryteria oceny projektów edukacyjnych: adekwatność, istotność projektu, jakość planu projektu i jego realizacji, jakość partnerstwa i współpracy.
- Potrzeba nowego modelu doskonalenia nauczycieli.
- Podstawy prawne wspomagania.
- Finasowanie procesu wspomagania.
- Podstawowe zasady organizacji i przeprowadzenia wspomagania: etapy procesu, zadania osób uczestniczących.
- Wspomaganie procesu, czyli studium przypadku: opis kierunku zmiany pracy szkoły (placówki) będącej efektem wspomagania, obszar diagnozy, metody diagnozy, źródła informacji, wstępne rozpoznanie kierunku działań, cel ogólny i cele szczegółowe.
- Sprawozdanie z rocznego procesu wspomagania: efekty, uwagi o działaniach wspomagających, rekomendacja do dalszych działań.
- Korzyści płynące ze wspomagania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: