Kierowanie klasą szkolną SP-KKS
Kierowanie grupą: zadania kierownika grupy (przywództwo a zwierzchnictwo), style kierowania;
Ład i dyscyplina w grupie: znaczenie dyscypliny; modele dyscypliny; zakres i zasięg działań dyscyplinarnych (prewencja, interwencja) oraz warunki ich skuteczności.
Integracja w grupie: wpływanie na strukturę grupową, znaczenie i charakterystyka metod i technik pracy zespołowej oraz sposobów porozumiewania się w grupie.
Zdobywanie informacji w pracy z grupą - znaczenie, podstawowe cele, charakterystyka wybranych metod, technik i narzędzi.
W cyklu 2022Zn:
Kierowanie grupą, style kierowania Modele dyscypliny; zakres i zasięg działań dyscyplinarnych oraz warunki ich skuteczności. Integracja grupy. |
W cyklu 2023Zn:
Kierowanie grupą: zadania kierownika grupy (przywództwo a zwierzchnictwo), style kierowania; Ład i dyscyplina w grupie: znaczenie dyscypliny; modele dyscypliny; zakres i zasięg działań dyscyplinarnych (prewencja, interwencja) oraz warunki ich skuteczności. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz posiada zna i rozumie:
style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego; style kierowania klasą; problem ładu i dyscypliny; procesy społeczne w klasie; integrację klasy szkolnej; tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce; sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego znaczenie autorytetu nauczyciela; interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz potrafi:
podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz jest gotów do:
jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy wychowawczej szkoły.
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną.
Nakład pracy studenta:
liczba godzin kontaktowych (wykłady): 10;
liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 15;
sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 25.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa 1985;
A. Janowski, Pedagogika praktyczna: zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań, Warszawa 2002;
J. Grochulska, Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992;
S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, Warszawa 1997;
C. H. Edwards, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006;
A. Janowski , Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002;
E. Zwierzyńska, Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008;
R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994;
S. Mieszalski, N. A. Flandersa system analizy interakcji w klasie szkolnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1984 nr 4.
Literatura uzupełniająca:
B. Jankowski, Utrzymanie dyscypliny w klasie, w: Sposoby na trudne zachowania uczniów, B. Jankowski, M. Jaroszewska, A. K. Kiełczewska, H. Żmijska, Poznań 2016, s. 3-14;
E. Lemańska-Lewandowska, Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej, Bydgoszcz 2013;
J. Pyżalski, Nauczyciele-uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków 2007;
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003;
B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005;
M. Bardziejewska, Zarządzanie klasą szkolną, w: „Edukacja” 2003 nr 1, s. 75-86;
E. Kozioł, Klasa szkolna jako specyficzna mała grupa społeczna, w: Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku pod red. E. Kozioła i E. Kobyłeckiej, Zielona góra 2000, s.51-59;
J. Lubowiecka, Więzi i role społeczne w klasie szkolnej, w: Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole pod red. M. Suświłło, Olsztyn 2006, s. 59-71;
J. Danilewska, O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji, Kraków 2014, s. 49-114;
E. de Bono, Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008;
J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
W cyklu 2022Zn:
M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa 1985; A. Janowski, Pedagogika praktyczna: zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań, Warszawa 2002; J. Grochulska, Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992; S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, Warszawa 1997; C. H. Edwards, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006; A. Janowski , Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002; E. Zwierzyńska, Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008; Literatura uzupełniająca: B. Jankowski, Utrzymanie dyscypliny w klasie, w: Sposoby na trudne zachowania uczniów, B. Jankowski, M. Jaroszewska, A. K. Kiełczewska, H. Żmijska, Poznań 2016, s. 3-14; E. Lemańska-Lewandowska, Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej, Bydgoszcz 2013; J. Pyżalski, Nauczyciele-uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków 2007; E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003; B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005; M. Bardziejewska, Zarządzanie klasą szkolną, w: „Edukacja” 2003 nr 1, s. 75-86; E. Kozioł, Klasa szkolna jako specyficzna mała grupa społeczna, w: Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku pod red. E. Kozioła i E. Kobyłeckiej, Zielona góra 2000, s.51-59; J. Lubowiecka, Więzi i role społeczne w klasie szkolnej, w: Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole pod red. M. Suświłło, Olsztyn 2006, s. 59-71; J. Danilewska, O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji, Kraków 2014, s. 49-114; E. de Bono, Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008; J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998 |
W cyklu 2023Zn:
C. H. Edwards, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006; Literatura uzupełniająca: B. Jankowski, Utrzymanie dyscypliny w klasie, w: Sposoby na trudne zachowania uczniów, B. Jankowski, M. Jaroszewska, A. K. Kiełczewska, H. Żmijska, Poznań 2016, s. 3-14; E. Lemańska-Lewandowska, Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej, Bydgoszcz 2013; J. Pyżalski, Nauczyciele-uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków 2007; B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005; M. Bardziejewska, Zarządzanie klasą szkolną, w: „Edukacja” 2003 nr 1, s. 75-86; E. Kozioł, Klasa szkolna jako specyficzna mała grupa społeczna, w: Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku pod red. E. Kozioła i E. Kobyłeckiej, Zielona góra 2000, s.51-59; J. Danilewska, O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji, Kraków 2014, s. 49-114; J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998. |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
Wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych (wykłady): 10; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 15; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 25. Forma zaliczenia: pisemne kolokwium (opracowanie dwóch pytań otwartych) lub przygotowanie pracy na temat: "Preferowany/e model/e dyscypliny - charakterystyka i uzasadnienie". |
W cyklu 2022Zn:
Wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych (wykłady): 10; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 15; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 25. Forma zaliczenia: pisemne kolokwium (opracowanie dwóch pytań otwartych) lub przygotowanie pracy na temat: "Preferowany/e model/e dyscypliny - charakterystyka i uzasadnienie". |
W cyklu 2023Zn:
Wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych (wykłady): 10; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 15; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 25. Forma zaliczenia: pisemne kolokwium (opracowanie dwóch pytań otwartych) lub przygotowanie pracy na temat: "Preferowany/e model/e dyscypliny - charakterystyka i uzasadnienie". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: