Komunikacja interpersonalna SP-KIN
Czym jest komunikacja interpersonalna? Jak ludzie poznają się, jak wchodzą w relacje? Jak uniknąć najczęstszych pułapek utrudniających porozumienie?
Autodiagnoza własnego sposobu prezentowania się. Rozszyfrowanie zagadek autoprezentacji.
Cechy dobrego komunikowania się. Jakie są jego poszczególne elementy? Co pomaga w porozumiewaniu się? Ćwiczenie i rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
Umiejętność aktywnego słuchania – autodiagnoza własnych możliwości. Jak skutecznie stosować to narzędzie w pracy zawodowej?
Jak radzić sobie z konfliktem? Autodiagnoza własnego stylu reagowania i przybieranych ról.
Kim jestem teraz? Tożsamość atreterapeuty.
Czy emocje są potrzebne? Autodiagnoza własnego stylu emocjonalnego. Rozwijanie umiejętności rozumienia i wyrażania swoich stanów emocjonalnych.
Asertywność. Praca nad bezpiecznym stawianiem granic wobec innych ludzi.
Jak ulepszać warsztat komunikacyjny arteterapeuty? Wskazówki na przyszłość, inspiracje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna definicje i elementy składowe komunikacji interpersonalnej
- wie co to jest komunikacja niewerbalna
- zna komponenty aktywnego słuchania
- zna bariery komunikacyjne
- wie czym jest asertywność i zna podstawowe techniki zachowań asertywnych.
UMIEJĘTNOŚCI:
- posiada umiejętność efektywnego porozumiewania się w kontaktach interpersonalnych
- posiada umiejętność aktywnego słuchania
- posiada umiejętność rozpoznawania emocji własnych wobec innych ludzi oraz rozwija umiejętność rozmawiania o swoich emocjach
- nabywa doświadczenie w kształtowaniu asertywności
- posiada umiejętność świadomego wpływania na feed back w relacji interpersonalnej
- posiada umiejętność wyrażania siebie, swoich myśli i uczuć a także potrzeb w sposób nie łamiący granic innych uczestników interakcji.
KOMPETENCJE SPOŁECZE:
- potrafi wyjaśnić, rozwinąć i przewidzieć zachowanie – interakcje
- lepiej komunikuje się ze środowiskiem społecznym
- efektywnie pokonuje problemy wykorzystując zdobytą wiedzę
- posiada większy wgląd w przyczyny I mechanizmy własnych reakcji emocjonalnych w interakcjach z innymi ludźmi.
Kryteria oceniania
W trakcie warsztatu wykorzystywane będą aktywne metody kształcenia, takie jak: diagnoza umiejętności, odgrywanie ról, ćwiczenia indywidualne, gry symulacyjne, zadania problemowe, dyskusje, mini-wykłady.
Ocena na podstawie pracy w grupie, obserwacji (prezentacja na tle grupy efektów "burzy mózgów").
Literatura
Alberti R., Emmons M., Asertywność. Gdańsk 2004.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.
Głodowski W., Komunikacja niewerbalna, Gdańsk 2000.
Gofffman E ., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981.
Grzesiuk L, Trzebinska E, Jak ludzie porozumiewania się, Warszawa 1978.
Nęcki Z, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.
Oatley K., Jenkins J.M., Zrozumieć emocje. Warszawa 2003.
Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003.
Schulz von Thun F., Sztuka rozmawiania, t. 1, Kraków 2003.
Sujak E., ABC psychologii komunikacji, Kraków 2006.
Steward J., Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa 2002.
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
W trakcie warsztatu wykorzystywane będą aktywne metody kształcenia, takie jak: diagnoza umiejętności, odgrywanie ról, ćwiczenia indywidualne, gry symulacyjne, zadania problemowe, dyskusje, mini-wykłady. |
W cyklu 2021Zn:
W trakcie warsztatu wykorzystywane będą aktywne metody kształcenia, takie jak: diagnoza umiejętności, odgrywanie ról, ćwiczenia indywidualne, gry symulacyjne, zadania problemowe, dyskusje, mini-wykłady. |
W cyklu 2022Zn:
W trakcie warsztatu wykorzystywane będą aktywne metody kształcenia, takie jak: diagnoza umiejętności, odgrywanie ról, ćwiczenia indywidualne, gry symulacyjne, zadania problemowe, dyskusje, mini-wykłady. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: