Innowacje pedagogiczne - podstawy opracowywania i wdrażania do praktyki pedagogicznej SP-IPP1
Uwarunkowania współczesnej edukacji alternatywnej. Istota i uwarunkowania edukacji alternatywnej w kontekście polityki oświatowej; czynniki ekonomiczne, historyczno-narodowe, demograficzne, ustrojowo-polityczne i społeczno-prawne. Istota, zakres i współczesne aporie edukacji alternatywnej.
Ideologie edukacyjne, jako źródło oddolnych i etatystycznych reform oświatowych. Modele szkół konserwatywnych, liberalnych i progresywnych.
Geneza, ewolucja i istota reformy polskiej oświaty. Modele współpracy szkół z rodzicami uczniów. Transformacja w obszarze samorządności uczniów, rodziców i nauczycieli. Rady szkół w kraju i na świecie.
Modele edukacji alternatywnej w Polsce i na świecie – szkoły oporu, edukacja domowa, edukacja na odległość, szkoły z własnym profilem.
Kształcenie i doskonalenie innowatorów edukacyjnych – rola kształcenia innowatorów; warunki skutecznych innowacji; pedagog jako innowator zaufania publicznego; relacje między innowatyką pedagogiczną a doskonaleniem zawodowym nauczycieli.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Słuchacz:
Zna prawne aspekty kreowania alternatyw edukacyjnych
Umiejętności
Rozróżnia ideologie zmiany edukacyjnej i potrafi konfrontować je z oczekiwaniami klientów edukacji
Potrafi redukować stereotypy i poczucie zagrożenia w procesie animowania alternatyw edukacyjnych
Kompetencje społeczne
ma poczucie własnej wartości zawodowej pozwalające na wdrażanie do praktyki innowacyjnych rozwiązań
Literatura
1.red. Z. Kwieciński, Alternatywy myślenia o/dla edukacji, IBE, Warszawa 2000
2.red. B. Śliwerski, Edukacja alternatywna - dylematy teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 1992 (Wyd. II zmienione, Kraków 1993)
3.red. Jacka Piekarskiego i Bogusława Śliwerskiego, Edukacja alternatywna - nowe teorie, modele badań i reformy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków-Łódź 2000
4.red. Bogusław Śliwerski, Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2001;
5.red. B. Śliwerski, Pedagogika alternatywna - dylematy teorii i praktyki, Impuls, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: