Informatyczne narzędzia zarządzania (IT) SP-INZ
Specjalistyczne aplikacje wspomagające typowe zadania w przygotowaniu pracy, prowadzeniu oraz zarządzaniu placówką oświatową. Systemy oświatowej informacji prawnej. Programy do przygotowywania dokumentacji szkolnej. System Informacji Oświatowej. Specjalistyczne aplikacje do wspomagania działania szkolnej administracji. Informatyczne systemy zarządzania szkołą. Algorytm możliwej wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi aplikacjami. Model integracji systemów; sieciowe systemy przekazywania informacji w szkole i placówce. Bezpieczeństwo danych przetwarzanych w systemie i aplikacjach. Szkolna strona WWW. Media społecznościowe itp. narzędziem promocji i wymiany informacji. System analizy pracy placówek oświatowych przez organ prowadzący. Scentralizowane systemy naboru do szkół. Założenia do „Planu wdrożenia narzędzi informatycznych w szkole (placówce, jednostce samorządu) w zakresie zarządzania szkołami (placówkami).”
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna możliwości stosowania informatycznych aplikacji wspomagających kierowanie placówką oświatową;
- rozumie konieczność integracji systemów informatycznych w pracy placówki i wynikające z niej korzyści;
- widzi model przepływy informacji pomiędzy poszczególnymi aplikacjami wykorzystywanymi w pracy placówki;
- wie o sposobach skutecznego wykorzystania sieci Internet do efektywnego komunikowania pomiędzy uczestnikami procesu dydaktycznego;
- rozumie wagę wykorzystania internetowych środków przekazu informacji do budowania obrazu pozytywnego szkoły i placówki;
Umiejętności:
- potrafi organizować i koordynować działania związane z przepływem informacji w placówce;
- umie zastosować informatyczne środki w przebiegu procesów zarządzania placówką;
- posiada umiejętność wykorzystania gromadzonych i przetwarzanych w placówce informacji do analizy jej funkcjonowania oraz wprowadzania skutecznych zmian;
- umie przygotować plan wdrożenia (lub modernizacji) placówki pod względem wprowadzenia narzędzi informatycznych w szkole (jednostce samorządu) w zakresie zarządzania placówką (placówkami)
Kompetencje społeczne:
- rozpoznaje problemy wynikające z komunikacji poprzez sieć Internet;
- rozumie odpowiedzialność za przekazywaną informację przy pomocy współczesnych środków przekazu dostępnych w sieci Internet;
- widzi ważność czynnika ludzkiego w pracy systemów informatycznych;
- umie dostrzec sprawy konkretnego człowieka kryjące się za danymi przekazywanymi przez system.
Kryteria oceniania
praca zaliczeniowa o charakterze praktycznym
Literatura
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: