Interwencje kryzysowe w kryzysie zagrożenia życia SP-IKK
1. Zachowania samobójcze
Zachowania samobójcze, ich rodzaje i charakterystyka
Przebieg procesu zachowań samobójczych
Rozpowszechnienie zachowań samobójczych (Polska, świat)
2. Psychospołeczne i kliniczne czynniki ryzyka zachowań samobójczych oraz ich ocena
Czynniki ryzyka samobójstw: pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe
Zachowania ostrzegawcze
Określanie ryzyka nagłego, krótkoterminowego/bliskiego oraz długoterminowego
Ocena zagrożenia samobójstwem na podstawie rozmowy i obserwacji
3. Procedury interwencji kryzysowej w sytuacji zagrożenia suicydalnego
Procedury postępowania z osobami w stanach kryzysu suicydalnego – spotkanie, rozmowa telefoniczna
Postępowanie w przypadku konieczności hospitalizacji psychiatrycznej
Współpraca z policją
4. Wybrane metody interwencji kryzysowej w pracy z osobą z grupy ryzyka.
5. Interwencja po kryzysie suicydalnym
Specyfika żałoby po śmierci samobójczej
Spotkanie z rodzinami po utracie suicydalnej - wskazówki
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- słuchacz potrafi scharakteryzować psychospołeczne i kliniczne czynniki ryzyka zachowań samobójczych
- zna zasady postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka suicydalnego
- potrafi scharakteryzować główną metodę postwencyjną.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi ocenić ryzyko suicydalne
- posiada umiejętność wykorzystania wybranych metod terapeutycznych do pracy z osobą z grupy ryzyka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- rozumienie konieczność podjęcia działań postwencyjnych po kryzysie suicydalnym oraz jego znaczenia ochronnego.
Kryteria oceniania
kolokwium
Literatura
Gmitrowicz, A. (2009-2010). Analiza współczesnych metod terapii z długoterminowym ryzykiem samobójstwa. Suicydologia, t. 5-6, 1-10.
James, R., K., Gilliland, B., E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Jamison, K., R. (2004). Noc szybko nadchodzi. Zrozumieć samobójstwo, by mu zapobiec. Warszawa: Zysk i spółka.
Łuba, M. (2011). Płaszcz przeciwdeszczowy w plecaku. Praca z uczniem po próbie samobójczej. Głos Pedagogiczny, 30, 46-49.
Łuba, M. (2011). Wołanie o pomoc. Głos Pedagogiczny, 32, 57-60.
Łuba, M., Młodożeniec, A., Brodniak, W., A. (2008). Warszawski Program Edukacyjno-Profilaktyczny w zakresie zachowań autoagresywnych wśród młodzieży. Suicydologia, t. 4, 9-19.
Miller, A., L., Rathus, J., H., Linehan, M., M. (2011). Dialektyczna terapia behawioralna nastolatków z tendencjami samobójczymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Młodożeniec, A. (2009-2010). Analiza współczesnych metod terapii pacjenta z długoterminowym ryzykiem samobójstwa. Suicydologia, t. 5-6, 1-9.
Młodożeniec, A. (2008). Ocena klinicznych czynników ryzyka samobójstwa. Suicydologia, t. 4, 20-28.
O’Connor, R., Sheehy, N. (2002). Zrozumieć samobójcę. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: