Grupy szczególnego ryzyka zaburzeń w okresie dzieciństwa i dorastania SP-GSR
Analiza form zaburzenia i ich zróżnicowania ze względu na wiek i/lub płeć, dynamiki zmian i patomechanizmu, czynników zwiększających ryzyko poważnych zaburzeń funkcjonowania i dalszego rozwoju w późniejszych okresach dzieciństwa, dorastania i dorosłości:
•Dzieci urodzone z małą wagą urodzeniową i przedwcześnie (o niskiej dojrzałości).
•Dzieci z aberracjami chromosomalnymi.
•Dzieci z uszkodzeniami centralnego układu nerwowego.
•Dzieci z niesprawnością fizyczną.
•Dzieci przewlekle chore somatycznie (choroby układu krążenia, oddechowego, pokarmowego).
•Dzieci narażone na choroby zakaźne, alergiczne, choroby skóry.
•Dzieci z chorobą nowotworową.
•Dzieci i młodzież wobec transplantacji.
•Dzieci w rodzinach z chorobą psychiczną.
•Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
•Dzieci - ofiary i/lub świadkowie wypadków, katastrof i klęsk żywiołowych.
•Dzieci ze środowisk kulturowo zaniedbanych i niewydolnych wychowawczo.
•Dzieci krzywdzone i wykorzystywane.
•Dzieci i młodzież a problem uzależnień.
•Dzieci z upośledzeniem umysłowym
W wyniku kształcenia psycholog nabędzie umiejętność:
•rozpoznawania czynników ryzyka zaburzeń, wynikających z poważnych biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań,
•formułowania programów profilaktycznych i terapeutycznych dla osób z grup ryzyka kierowanych do nich bezpośrednio lub do osób znaczących w środowisku ich rozwoju
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Bradshaw J., Zrozumieć rodzinę, IPZiT, Warszawa, 1994.
2. Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Zysk i S-ka, Poznań, 1995.
3. Erikson E., Dzieciństwo i społeczeństwo, Rebis, Poznań, 1997.
4. Kościelska M., Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa, 1995.
5. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 1996.
6. Namysłowska I., Terapia rodzin
7. Namysłowska I. (red.), Psychiatria Dzieci i Młodzieży, PWN, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: