Fizjoterapia pediatryczna SP-FIP
1. Ocena rozwojowa małego dziecka
2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia)
- kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia
- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia
- ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych
- charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia.
3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka
- wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia
- charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych
- ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia
- charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat).
4. Wczesna diagnostyka małego dziecka
- nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP
- wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu)
- przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka.
5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci
- Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne
- Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu
- Zespół Downa i inne wady genetyczne
- Wady wzroku i słuchu u małego dziecka
- Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem.
Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu fizjoterapii pediatrycznej.
Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju małego dziecka. Posiada wiedzą na temat mechanizmów prawidłowego rozwoju psychomotorycznego małego dziecka.
Zna stadia rozwoju motorycznego.
Umiejętności:
Potrafi określić i scharakteryzować kluczowe obszary i umiejętności ruchowe dla osiągnięcia poszczególnych etapów rozwojowych dziecka
Potrafi wykorzystywać podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem
Potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju. Potrafi skojarzyć miejsce uszkodzenia CUN z zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych
Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju motorycznym małego dziecka
Potrafi scharakteryzować zaburzenia funkcji ruchowych
Kompetencje społeczne:
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach.
Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu testowego.
METODY KSZTAŁCENIA
WIEDZA:
- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy
- rozmowa kierowana
- symulacja
- dialog
UMIEJĘTNOŚCI:
- praca z tekstem
- działania praktyczne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- dyskusja
- dialog
- symulacja
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Liczba godzin kontaktowych - 15
Przygotowanie się do zajęć - 15
Przygotowanie się do zaliczenia - 20
Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50
Liczba punktów ECTS - 2
Literatura
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989.
2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997.
3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995.
4. Dziak. A. Aby dziecko było sprawne. PZWL Warszawa 1993.
5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999.
6. Tecklin (1197) Fizjoterapia pediatryczna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: