Etyka w pracy nauczyciela SP-EWP
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej.
Etyka zawodowa a deontologia zawodu.
Nauczanie jako "dobra robota".
Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja.
Stosunek do prawdy
Stosunek do pracodawcy.
Etyczne problemy oceniania.
Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka.
Etyka nauczania a problemy współczesnego świata.
Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela
W cyklu 2022Zn:
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej. Etyka zawodowa a deontologia zawodu - wartości w pracy nauczyciela. Nauczanie jako "dobra robota". Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja. Stosunek do prawdy Stosunek do pracodawcy. Etyczne problemy oceniania. Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka. Etyka nauczania a problemy współczesnego świata. Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela. |
W cyklu 2023Zn:
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej. Etyka zawodowa a deontologia zawodu - wartości w pracy nauczyciela. Nauczanie jako "dobra robota". Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja. Stosunek do prawdy Stosunek do pracodawcy. Etyczne problemy oceniania. Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka. Etyka nauczania a problemy współczesnego świata. Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela. |
W cyklu 2024Zn:
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej Etyka zawodowa a deontologia zawodu - wartości w pracy nauczyciela Nauczanie jako "dobra robota" Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja Stosunek do prawdy Stosunek do pracodawcy Etyczne problemy oceniania Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka Etyka nauczania a problemy współczesnego świata Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Słuchacz posiada wiedzę na temat:
- etyki zawodu nauczyciela
Słuchacz w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności
Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych:
- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
- ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów.
Kryteria oceniania
Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków.
Zaliczenia na podstawie aktywnego udziału w zajęciach potwierdzającego znajomość teksów oraz przygotowanie 3 studiów przypadku: problemu i dylematu etycznego oraz konfliktu wartości w pracy nauczyciela wraz z propozycją ich rozwiązania.
Literatura
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej.
Etyka zawodowa a deontologia zawodu.
Nauczanie jako "dobra robota".
Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja.
Stosunek do prawdy
Stosunek do pracodawcy.
Etyczne problemy oceniania.
Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka.
Etyka nauczania a problemy współczesnego świata.
Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela.
Literatura:
1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty).
2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty).
3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika,tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty).
4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946.
5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994.
6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN).
Uwagi:
Metody kształcenia: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków.
Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin.
1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty).
2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty).
3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika,tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty).
4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946.
5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994.
6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN).
W cyklu 2022Zn:
1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty). 2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty). 3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty). 4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946. 5. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994. 6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN). |
W cyklu 2023Zn:
1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty). 2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty). 3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty). 4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946. 5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994. 6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN). |
W cyklu 2024Zn:
1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty). 2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty). 3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty). 4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946. 5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994. 6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN). |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków. Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin. |
W cyklu 2023Zn:
Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków. Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin. |
W cyklu 2024Zn:
Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: