Elementy wspomagania dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju SP-EWD
1. Rozwój dziecka w normie i patologii
2. Neuropsychologiczne podstawy rozwoju, zachowania i uczenia się
3. Dziecko z zaburzeniami rozwoju w systemie rodziny
4. Podstawy edukacji i terapii dzieci z całościowymi zaburzenia rozwoju
5. Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania i ich diagnozowanie i elementy wsparcia dziecka
6. Specyficzne trudności w uczeniu się arytmetyki i ich diagnozowanie i elementy wsparcia dziecka
7. Podstawy diagnozy, edukacji i terapii dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji
8. Wsparcie dziecka z trudnościami emocjonalnymi i społecznymi
W cyklu 2021Zn:
Tematyka: Konsekwencje zaburzeń rozwoju dla odgrywania roli ucznia w okresie dzieciństwa i adolescencji. Specjalne potrzeby edukacyjne a funkcjonalna ocena potrzeb i możliwości ucznia. Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne wynikające z niepełnosprawności. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej rekomendowane dla uczniów z poszczególnymi typami niepełnosprawności. Sytuacje trudne w doświadczeniach uczniów z różnymi typami niepełnosprawności i zaburzeń rozwoju w kontekście świadczonego wsparcia i pomocy psychopedagogicznej – przegląd badań i rekomendacje dla praktyki oświatowej. |
W cyklu 2022Zn:
Tematyka: Konsekwencje zaburzeń rozwoju dla odgrywania roli ucznia w okresie dzieciństwa i adolescencji. Specjalne potrzeby edukacyjne a funkcjonalna ocena potrzeb i możliwości ucznia. Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne wynikające z niepełnosprawności. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej rekomendowane dla uczniów z poszczególnymi typami niepełnosprawności. Sytuacje trudne w doświadczeniach uczniów z różnymi typami niepełnosprawności i zaburzeń rozwoju w kontekście świadczonego wsparcia i pomocy psychopedagogicznej – przegląd badań i rekomendacje dla praktyki oświatowej. |
W cyklu 2023Zn:
Tematyka: Konsekwencje zaburzeń rozwoju dla odgrywania roli ucznia w okresie dzieciństwa i adolescencji. Specjalne potrzeby edukacyjne a funkcjonalna ocena potrzeb i możliwości ucznia. Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne wynikające z niepełnosprawności. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej rekomendowane dla uczniów z poszczególnymi typami niepełnosprawności. Sytuacje trudne w doświadczeniach uczniów z różnymi typami niepełnosprawności i zaburzeń rozwoju w kontekście świadczonego wsparcia i pomocy psychopedagogicznej – przegląd badań i rekomendacje dla praktyki oświatowej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz zna postawy rozwoju dziecka w normie i patologii, w tym neuropsychologiczne podstawy rozwoju
Absolwent zna podstawy edukacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi
Absolwent posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży jako potencjalnego źródła kryzysu
Słuchacz posiada wiedzę na temat specyficznych trudności dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju
Posiada wiedzę na temat istniejących form wsparcia (instytucjonalnych, prawnych psychologicznych i pedagogicznych) dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju
Umiejętności
Potrafi określić sposób reagowania dzieci i młodzieży w zależności od zaburzenia rozwojowego
Potrafi przeprowadzić ocenę funkcjonowania dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju w sytuacji kryzysowej
Posiada umiejętności w zakresie nawiązania kontaktu i komunikacji z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi;
Kompetencje społeczne
Posiada świadomość specyfiki kontaktu z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami rozwoju i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym;
Posiada przekonane o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności pomagania i radzenia sobie ze stresem zawodowym; rozumie potrzebę ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Rozwój dziecka w normie i patologii
2. Neuropsychologiczne podstawy rozwoju, zachowania i uczenia się
3. Dziecko z zaburzeniami rozwoju w systemie rodziny
4. Podstawy edukacji i terapii dzieci z całościowymi zaburzenia rozwoju
5. Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania i ich diagnozowanie i elementy wsparcia dziecka
6. Specyficzne trudności w uczeniu się arytmetyki i ich diagnozowanie i elementy wsparcia dziecka
7. Podstawy diagnozy, edukacji i terapii dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji
8. Wsparcie dziecka z trudnościami emocjonalnymi i społecznymi
Kryteria oceniania
- wykład: egzamin pisemny (zalicza 60 %), obecność i aktywność. czynny udział w dyskusjach,
- ćwiczenia - obecność i aktywność.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Borecka-Biernat, D., Kurtek, P., Woźniak-Krakowian, A. (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Warszawa: Difin – część druga Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych.
Brzezińska A., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, 2(127), 37–52.
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna, Warszawa: PWN. (roz 22).
Gerc, K. (2019). Wybrane aspekty diagnozy i relacji terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością. W: B. Gulla (red.), Zadania psychologa-praktyka (s. 47-69). Kraków: UJ.
Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska.
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP.
Majewicz, P. (2015). Pozytywna psychologia rehabilitacji jako teoretyczno-praktyczna realizacja paradygmatu pozytywnego ukierunkowania. W: J. Głodkowska (red.), Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności (s. 25-42). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Sitnik-Warchulska, K. (2019). Psycholog-praktyk wobec kryzysów indywidualnych i społecznych. W: B. Gulla (red.), Zadania psychologa-praktyka (s. 87-107). Kraków: UJ.
Literatura uzupełniająca:
Grochowska, J. (2003). Rola psychologa w procesie przygotowywania dziecka z zaburzeniami rozwoju do funkcjonowania w systemie szkolnym (ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu). W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 55-72). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Konarska, J. (2016). Wieloznaczność pojęć i wielorakość zadań w analizie psychospołecznego kontekstu dojrzewania z niepełnosprawnością. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 3(33), 59-78.
Konieczna, I. (2017). Zasoby osobiste i społeczne człowieka w sytuacji doświadczania choroby przewlekłej. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 4(38), 57-73.
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kowalik, S. (2016). Psychologia niepełnosprawności i rehabilitacja psychologiczna. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (s. 541-554). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Łukasiewicz, A. (2016). Psychospołeczne korelaty radzenia sobie w sytuacjach trudnych osób z niepełnosprawnością. Lublin: UMCS.
Wojciechowski, F. (2007). Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Żelazkowska, M. (2016). „Cienie i blaski” funkcjonowania dziecka przewlekle chorego w szkole – psychopedagogiczne podejście do problemu. W: W. Wójcik, J. Golonka-Legut, A. Wąsiński (red.), Doświadczanie niepełnosprawności i choroby przewlekłej w perspektywie jednostki i rodziny (s. 64-76). Warszawa: WSP.
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Borecka-Biernat, D., Kurtek, P., Woźniak-Krakowian, A. (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Warszawa: Difin – część druga Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych. Literatura uzupełniająca: Grochowska, J. (2003). Rola psychologa w procesie przygotowywania dziecka z zaburzeniami rozwoju do funkcjonowania w systemie szkolnym (ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu). W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 55-72). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Borecka-Biernat, D., Kurtek, P., Woźniak-Krakowian, A. (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Warszawa: Difin – część druga Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych. Literatura uzupełniająca: Grochowska, J. (2003). Rola psychologa w procesie przygotowywania dziecka z zaburzeniami rozwoju do funkcjonowania w systemie szkolnym (ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu). W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 55-72). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Borecka-Biernat, D., Kurtek, P., Woźniak-Krakowian, A. (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Warszawa: Difin – część druga Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych. Literatura uzupełniająca: Grochowska, J. (2003). Rola psychologa w procesie przygotowywania dziecka z zaburzeniami rozwoju do funkcjonowania w systemie szkolnym (ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu). W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 55-72). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
Metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium, dyskusja, analiza przypadków, giełda pomysłów Autorskie materiały dydaktyczne zostały zamieszczone w zespole studiów w aplikacji Teams Nakład pracy słuchacza: |
W cyklu 2022Zn:
Metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium, dyskusja, analiza przypadków, giełda pomysłów Autorskie materiały dydaktyczne zostały zamieszczone w zespole studiów w aplikacji Teams Nakład pracy słuchacza: |
W cyklu 2023Zn:
Metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium, dyskusja, analiza przypadków, giełda pomysłów Autorskie materiały dydaktyczne zostały zamieszczone w zespole studiów w aplikacji Teams Nakład pracy słuchacza: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: