Ewaluacja SP-EWA1
Ewaluacja – definicja i funkcje.
Rodzaje ewaluacji (ze względu na etap przeprowadzenia, ze względu na kryteria).
Kryteria ewaluacji.
Ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna – możliwości i ograniczenia.
Autoewaluacja w socjoterapii.
Etapy ewaluacji.
Monitoring a ewaluacja.
Podmiot ewaluacji w socjoterapii (uczestnicy, socjoterapeuta, program, zajęcia).
Metody stosowane w ewaluacji.
Metody ewaluacji a wiek uczestników zajęć socjoterapeutycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej ze szczególnym uwzględnieniem ewaluacji prowadzonych oddziaływań;
ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w zakresie ewaluacji;
UMIEJĘTNOŚCI
posiada umiejętności wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł;
potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć. Napisanie rozdziału empirycznego w pracy dyplomowej (ewaluacja autorskiego programu zajęć socjoterapeutycznych).
Nakład pracy:
10 – godziny kontaktowe
30 – lektura książek
30 – przygotowanie do zajęć
30 – opracowanie koncepcji ewaluacji własnego programu socjoterapeutycznego
Literatura
Autoewaluacja w szkole/ red. Elżbieta Tołwińska-Królikowska. Wyd. 2 poszerz. – Warszawa : Wydawnictwo CODN, 2010.
Działanie w kształceniu i pracy socjalnej ; analiza podejść / Jean Marie Barbier. – Katowice, 2006.
Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza / red. A. Haber, M. Szałas. – Warszawa : Wydawnictwo PARP, 2007.
Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003.
Praktyka ewaluacji w szkole / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011.
Ewaluacja w edukacji – teoria i praktyka, U. Szuścik, D. Kocurek (red.), Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: