Edukacja matematyczna SP-EDM
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Ln:
Rozwój myślenia matematycznego u dziecka i jego specyfika. Etapy kształtowania się pojęć matematycznych |
W cyklu 2021Ln:
Rozwój myślenia matematycznego u dziecka i jego specyfika. Etapy kształtowania się pojęć matematycznych |
W cyklu 2022Ln:
Rozwój myślenia matematycznego u dziecka i jego specyfika. Etapy kształtowania się pojęć matematycznych |
W cyklu 2023Ln:
Treści programowe ćwiczeń: 1. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki. 2. Przedstawienie osiągnięć ucznia na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie podstawowych rozumowań matematycznych: klasyfikowanie, rytmy, algorytmy i analogie, seriacje oraz stałość liczby, równoważność i transformacja. 3. Wspomaganie rozwoju logicznego myślenia. Klasyfikowanie i porządkowanie przedmiotów. Porządkowanie zdarzeń w czasie. Omówienie specyficznych trudności związanych z czasem oraz posługiwaniem się pojęciami: dziś, jutro, wczoraj, przedwczoraj, pojutrze. 4.Omówienie kształtowania się umiejętności liczenia w umyśle dziecka i sposobów wspomagania dzieci z niepowodzeniami w nauce matematyki. Dostrzeganie i stosowanie prawidłowości - eksperymentowanie. 5. Pojęcie liczby. Rozumienie liczb i ich własności. 6. Omówienie specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności rachunkowych. 7. Zastosowanie gier i zabaw matematycznych. 8. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Strategie rozwiązywania zadań. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące. 9. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Cyfra czy liczba? Zastosowania: projekt dydaktyczny opracowania pojęcia systemu dziesiątkowego metodą czynnościową. Stosowanie algorytmów działań pisemnych. 10. Orientacja przestrzenna w edukacji szkolnej. Omówienie specyficznych trudności związanych z przestrzenią i kierunkiem oraz posługiwaniem się pojęciami: dłuższy, krótszy, prawo, lewo, pion, poziom, skos, dużo, więcej, mniej, najwięcej, wysoki, wyższy, najwyższy, ciężki, cięższy itd. 11. Wprowadzenie pojęcia równania i nierówności w wielopoziomowym schemacie metody czynnościowej. 12. Omówienie wspomagania uczniów w przechodzeniu od intuicji do pojęć geometrycznych. Figury płaskie i przestrzenne. 13. Warsztat pracy nauczyciela - scenariusze zajęć. 14. Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć matematycznych - w różnorodności siła! |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna i rozumie kluczowe zagadnienia pedagogiki korekcyjnej w tym teorie dotyczące procesów intelektualnych niezbędnych do nabywania umiejętności matematycznych.
- Zna metody kształcenia matematycznego dzieci na I i II etapie edukacji oraz zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się liczenia.
Umiejętności:
- Potrafi planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom arytmetycznym, w tym potrafi w sposób spójny i precyzyjny zaprojektować scenariusz zajęć kształtujących i rozwijających określone pojęcia arytmetyczne i geometryczne.
- Potrafi projektować proces wsparcia dziecka w zakresie sposobu zadawania, kontroli i oceny prac domowych z matematyki.
Kompetencje społeczne:
- Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka. Kraków: Wydawnictwo CEBP. 2. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 3. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G. i in. (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. 4. Siwek, H. (1998). Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa: WSiP.
Netografia: 1.Czajkowska, M., Bugajska-Jaszczołt, B. ( 2016). Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji. Nr 2 (33), Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa, Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna; http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=842 3. Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 4.Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf. 5. Pisarski, M.( 2017). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 6. Semadeni, Z. (2016). Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 7. Skura, M., Lisicki, M. (2015). Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa: ORE. Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf (ore.edu.pl) 8. Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dzien-nikustaw.gov.pl/du/2017/356/1. https://podstawaprogramowa.pl/ Literatura uzupełniająca: 1.Andrzejczak, R. (2017). Paluszkowa tabliczka mnożenia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 2.Bilewicz-Kuźnia, B. (2014). Edukacja geometryczna dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 3.Gruszczyk – Kolczyńska, E., Zambrowska, M. (2019). Klocki Dienesa. Jak wspomagać rozwój logicznego myślenia uczniów? Przewodnik metodyczny. Lublin: Wydawnictwo EPIDEIXIS. 4. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Skura, M. (2009). Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny klasa O i klasy I-III. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era. 5. Guz, S. (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1 i 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 6. Nawolska, B., Żądło - Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 7. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. 8. Skura, M., Lisicki, M. (2018). 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 9. Skura, M., Lisicki, M. (2016). Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 10. Wojciechowska, K. (2009). Zadania testowe w kształceniu zintegrowanym. Jak pomagać dzieciom budować i rozwiązywać zadania testowe w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 11. Zaremba, D. (2014). Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gliwice: Wydawnictwo HELION. |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aff263883181a4c90b0a23d522516dab7%40thread.tacv2/conversations?groupId=c535a08c-49bb-4e35-bfa1-89ef2c11f7a6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna, symulacja, metoda problemowa. praca zdalna AKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA podające (informacyjne): prelekcja, pokaz, wyjaśnianie; aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu. NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 20 h Liczba godzin niekontaktowych: przygotowanie do zajęć, czytanie literatury - 10 h przygotowanie projektu – 20 h przygotowanie prezentacji, rozwiązywanie zadań – 10 h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: