Elementy arteterapii w ujęciu klinicznym SP-EAK
Omówienie podstawowych nurtów i terminologii używanej w psychoterapii
m.in. w nurcie psychoterapii behawioralnej, behawioralno-poznawczej,
psychodynamicznej czy systemowej. Studium przypadków teoretycznych.
Psychoterapia grupowa. Terapia rodzinna i systemiczna. Podejście syntetyzujące i różnicujące.
W cyklu 2020Zn:
Omówienie podstawowych nurtów i terminologii używanej w psychoterapii |
W cyklu 2021Zn:
Omówienie podstawowych nurtów i terminologii używanej w psychoterapii |
W cyklu 2022Zn:
Omówienie podstawowych nurtów i terminologii używanej w psychoterapii |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna podstawowe szkoły psychoterapii, kluczowe terminy używane w poszczególnych szkołach psychoterapii
- rozumie cele i strukturę psychoterapii oraz potrafi różnicować role, jakie odgrywają w niej psychoterapeuta i pacjent
- ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad prowadzenia wywiadu psychoterapeutycznego
- potrafi rozpoznać i nazywać kluczowe objawy u pacjentów w procesie psychoterapeutycznym.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi określić prawdopodobieństwo sukcesu psychoterapii, uwzględniając cechy osobowości pacjenta
- potrafi zaproponować optymalny nurt psychoterapii, uwzględniając typ osobowości i rodzaj problemu
- potrafi omówić sposoby pracy z pacjentem w poszczególnych szkołach psychoterapii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- rozumie potrzebę i zasadność podejmowania działań psychoterapeutycznych w różnych jednostkach nozologicznych
- rozumie zasady współpracy między psychoterapeutą a innymi specjalistami, takimi jak psychiatra, psycholog, arteterapeuta, neurolog
- wie kiedy należy rozważyć wizytę u specjalisty psychoterapeuty.
Kryteria oceniania
Konwersatorium, wykłady, ocena za aktywność na zajęciach i poziom rozumienia omawianych zagadnień. Opracowanie studium przypadku na podstawie materiałów omówionych na wykładzie. Praca pisemna.
Literatura
Aleksandrowicz J.W., Psychoterapia - Poradnik dla pacjentów, WUJ, 2004
Andrzej Kokoszka, Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej, WUJ, 2009
Beck A.T. , Arthur Freeman , Denise D. Davis, Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, WUJ, 2005
Bednarski P, Łoza B, Pałuba M, Zielińska A. Nowe środki wyrazu w arteterapii: instalacja, happening, performance. Psychiatria Polska 2010; XLIV, 3 (suplement): 105-106
Wells A., Terapia poznawcza zaburzeń lękowych, WUJ, 2010
W cyklu 2020Zn:
Aleksandrowicz J.W., Psychoterapia - Poradnik dla pacjentów, WUJ, 2004 |
W cyklu 2021Zn:
Aleksandrowicz J.W., Psychoterapia - Poradnik dla pacjentów, WUJ, 2004 |
W cyklu 2022Zn:
Aleksandrowicz J.W., Psychoterapia - Poradnik dla pacjentów, WUJ, 2004 |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Konwersatorium, wykłady, ocena za aktywność na zajęciach i poziom rozumienia omawianych zagadnień. Opracowanie studium przypadku na podstawie materiałów omówionych na wykładzie. Praca pisemna. |
W cyklu 2021Zn:
Konwersatorium, wykłady, ocena za aktywność na zajęciach i poziom rozumienia omawianych zagadnień. Opracowanie studium przypadku na podstawie materiałów omówionych na wykładzie. Praca pisemna. |
W cyklu 2022Zn:
Konwersatorium, wykłady, ocena za aktywność na zajęciach i poziom rozumienia omawianych zagadnień. Opracowanie studium przypadku na podstawie materiałów omówionych na wykładzie. Praca pisemna. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: