Dysleksja i dysgrafia SP-DYS
Dysleksja, dysgrafia, dysortografia – definicje, przyczyny, patomechanizmy.
Związek dysleksji z zaburzeniami rozwoju percepcyjno-motorycznego.
Ryzyko dysleksji – problem
i diagnozowanie. Skala Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz i Arkusz Obserwacji Dziecka A. Olechowskiej jako narzędzia przydatne we wczesnym diagnozowaniu ewentualnych przyszłych trudności w rozwoju czynności czytania i pisania u dzieci.
Dysleksja w wieku młodzieńczym i w dorosłości –aspekty społeczne i emocjonalne skutki. Opiniowanie o dysleksji. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją rozwojową w Polsce. Indywidualizacja pracy z uczniami z dysleksja i dysgrafią w klasie i w czasie zajęć specjalistycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
słuchacz/słuchaczka zna definicje specyficznych zaburzeń czytania i pisania i wie jakie są (od najstarszych do najnowszych) koncepcje próbujące wyjaśniać przyczynę powstania dysleksji i dysgrafii
Umiejętności
słuchacz/słuchaczka wymienia podstawowe objawy ryzyka dysleksji u dzieci od poczęcia do ukończenia nauki w III klasie szkoły podstawowej
suchacz/słuchaczka dokonuje oceny stopnia ryzyka dysleksji u konkretnego dziecka
słuchacz/słuchaczka umie scharakteryzować co najmniej trzy z omawianych metod wspierania rozwoju i uczenia się osób z dysleksją i dysgrafią
Kompetencje społeczne
słuchacz/słuchaczka jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych i logopedycznych
Literatura
1. Bodganowicz Marta.: Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie. Harmonia, Gdańsk 2002
2. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia – pytania i odpowiedzi : podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski. – Wyd. 2 zm. i poszerz. – Opole : Wydaw. UO, 2003
3. Grabowska A., Rymarczyk K., Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, red. Warszawa 2004
4. Herzyk A., Ledwoch B.:Trudności w czytaniu i pisaniu - aspekty neuropsychologiczne. Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego. Oddział w Lublinie. Lublin 1989
5. Krasowicz – Kupis G., Pietras I. (2008): Funkcjonowanie psychospołeczne osób z dysleksją-stereotypy i fakty. Przegląd literatury. W: Izabela Pietras, Grażyna Krasowicz -Kupis (red.), Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon,s.186-197
6. Krasowicz G.: Język czytanie i dysleksja. Agencja Wydawniczo-Handlowa Antoni Dudek, Lublin 1997
7. Mickiewicz J.: Jedynka z ortografii ?, Toruń 1995
8. Pietras I. (2008): Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia
9. Pietras I., Krasowicz –Kupis G. (red.)(2008): Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: