Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania (szkoła i poradnia) SP-DUZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
|
W cyklu 2021Zn:
Treści: |
W cyklu 2022Zn:
‒ Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD-10 oraz DSM-V. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna specjalistyczną terminologię dotyczącą przebiegu pedagogicznego postępowania diagnostycznego wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania wykorzystywaną w szkole
- zna specjalistyczną terminologię (w tym prawną) dotyczącą przebiegu pedagogicznego procesu diagnostycznego uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu wykorzystywaną w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej
- zna metody, techniki i wybrane narzędzia diagnostyczne stosowane w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w uczeniu się czytania i pisania w szkole oraz rozumie zasadność ich wyboru
- zna metody, techniki i wybrane narzędzia diagnostyczne stosowane w procesie diagnostycznym specyficznych trudności w uczeniu się w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz rozumie zasadność ich wyboru
- zna zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Umiejętności:
- potrafi różnicować zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się oraz prezentować obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu specyficznych trudności w czytaniu, pisaniu w celu analizy złożonych problemów diagnostycznych oraz wytycza kierunki diagnozy
- potrafi przeprowadzić diagnozę ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczniu się wykorzystując wybrane narzędzia
- potrafi tworzyć dokumentację diagnostyczną ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Kompetencje społeczne:
- Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań diagnostycznych wobec dziecka/ucznia.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
OBOWIĄZKOWA: 1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.) (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA. 4. Krasowicz-Kupis, G (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. 5. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. narzędzia diagnostyczne UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. 2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP. 4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN 6. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. 7. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Link do zajęć: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 25 |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 25h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 Przygotowanie pracy na zal - 20 Punkty ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: