Diagnoza specyficznych trudności w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej (PP-P) SP-DST1
WYKŁAD
Etipatogeneza i mechanizmy dysleksji.
Specyfika organizacji procesu diagnostycznego i terapeutycznego w PP-P.
Prawne uwarunkowania funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Funkcjonowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – metody diagnozowania i wytyczania kierunków działań terapeutycznych w poradni.
Współpraca z rodziną
ĆWICZENIA
Narzędzia diagnozy funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA I ICH OCENA
Symbol
- odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku „pedagogika specjalna” Efekt kształcenia Sposób pomiaru
Wiedza
PC2_KS_W02 ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat diagnozy ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu Egzamin pisemny
PC2_KS_W01 zna na poziomie rozszerzonym koncepcje procesu diagnostycznego uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz rozumie jego różnorodne uwarunkowania Egzamin pisemny
PC2_KS_W05 ma poszerzoną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu diagnozy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, a w szczególności zna metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej Egzamin pisemny
Umiejętności
PC2_KS_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w celu analizy złożonych proble¬mów diagnostycznych Egzamin pisemny
PC2_KS_U03 umie rozpoznawać potrzeby oraz posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie diagnozy ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - dobiera adekwatne metody, techniki i narzędzia; potrafi samodzielnie konstruować próby badawcze; opracowu¬je, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kie¬runki dalszych badań Egzamin pisemny
PC_KS_U03 Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalne¬go oceniania złożonych sytuacji diagnostycznych Egzamin pisemny
Kompetencje społeczne
PC2_KS_K01 ma świadomość odpowiedzialności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej Obserwacja studenta w trakcie zajęć
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bogdanowicz, M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP.
Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP.
Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Red. Grażyna Krasowicz-Kupis, Gdańsk: HARMONIA, 2009.
Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
King G. (2004). Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk: GWP.
Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: „Impuls”.
Standardy postępowania diagnostyczno-orzekająco-rehabilitacyjnego wobec dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników pedagogicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli szkół. Warszawa: MENiS, 2005.
Literatura uzupełniająca:
Geldard, K, Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.
Kutcher, M. L. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K. E. LIBER.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: