Diagnoza i wspomaganie rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym SP-DRP
Rozwój poznawczy prawidłowy i zaburzony w świetle badań.
Teoretyczny model oceny rozwoju poznawczego i jego weryfikacja.
Charakterystyka zdolności poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym – zestaw zadań i narzędzia diagnostyczne.
Ocena zadań, interpretacja wykonania (film).
Arkusz diagnozy rozwoju poznawczego.
Etapy i warunki diagnozy dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju.
Algorytm postępowania diagnostycznego (dzieci o normatywnym i zaburzonym rozwoju - film).
Diagnozowanie rozwoju poznawczego dzieci w wieku 2 lata 6 miesięcy- 6 lat – symulacja diagnozy.
Prezentacja procedury diagnostycznej przygotowanej według algorytmu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Słuchacz:
Ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o przebiegu rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym
Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat koncepcji diagnozy rozwoju poznawczego, warunków diagnozy, oceny zadań oraz algorytmu postępowania diagnostycznego
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu diagnozy i wspomagania rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym w celu analizowania i interpretowania problemów diagnostycznych. Umie w sposób precyzyjny i spójny opisać wyniki diagnozy oraz skonstruować program terapeutyczny.
Potrafi posługiwać się szczegółowymi pojęciami teoretycznymi według modelu diagnozy E.M. Kuleszy w celu diagnozowania, interpretowania, prognozowania i wspomagania rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Wykładowa i ćwiczeniowa - symulacje diagnozy
Ocena w skali 2 (ndst) - 5 (bdb) na podstawie przygotowanej według algorytmu i przeprowadzonej procedury diagnostycznej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Kulesza, E.M. (2013). Dynamiczna diagnoza rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym. (maszynopis).
2. Kulesza, E. M. (2012). Szkoła Specjalna, 1. Warszawa: Wyd. APS.
3. Kulesza, E.M. (red.). (2011). Ruch, wzrok, słuch – podstawa uczenia się. Warszawa: Wyd. APS.
4. Kulesza, E. M. (2011). Szkoła Specjalna, 1, 2, 3,4,5. Warszawa: Wyd. APS.
5. Kulesza, E.M. (2004). Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego: Diagnoza i wspomaganie. Warszawa: Wyd. APS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: