Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku szkolnym SP-DPW3
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Ln:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny trudności. Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się według klasyfikacji: ICD-10 i DSM-V. Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych - dziecięce liczenie (omówienie prób). Rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w szkole (omówienie prób). Klasyfikacja, orientacja przestrzenna – sposób diagnozy. Inne narzędzia do diagnozy kompetencji matematycznych stosowane w szkole. Narzędzia do diagnozy wiadomości matematycznych. Opracowanie fragmentu narzędzia do rozpoznania trudności w uczeniu się matematyki. Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, według klasyfikacji ICD-10, DSM-V. Kryteria diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się wg APA Omówienie definicji dysleksji. Dysleksja na tle innych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Model przyczynowy dysleksji. Główne patomechanizmy dysleksji. Model postępowa diagnostycznego w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Charakterystyka zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych. Omówienie narzędzi do diagnozy funkcji percepcyjno-motorycznych. Opracowanie prób do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych. Diagnoza symptomów zaburzeń specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania wieku wczesnoszkolnego. Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu w szkole - ocena poziomu czytania i pisania. Opracowanie prób diagnostycznych do oceny umiejętności czytania i pisania. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Zna teoretyczne podstawy psychopedagogicznej diagnoza dziecka w wieku szkolnym
- Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w psychopedagogicznej diagnozie dziecka
- Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych; zna zasady przeprowadzania wywiadu.
UMIEJĘTNOŚCI:
- Potrafi opracować arkusze obserwacyjne
- Potrafi interpretować dane diagnostyczne
- Potrafi opracować model diagnozy konkretnego przypadku.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Jest świadomy zasad etycznych obowiązujących w diagnozie.
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna - analiza indywidualnych przypadków - dyskusja dydaktyczna - praca zdalna |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: