Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku szkolnym SP-DPW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Ln:
Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny trudności. Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się według klasyfikacji: ICD-10 i DSM-V. Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych - dziecięce liczenie (omówienie prób). Rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w szkole (omówienie prób). Klasyfikacja, orientacja przestrzenna – sposób diagnozy. Inne narzędzia do diagnozy kompetencji matematycznych stosowane w szkole. Narzędzia do diagnozy wiadomości matematycznych. Opracowanie fragmentu narzędzia do rozpoznania trudności w uczeniu się matematyki. Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, według klasyfikacji ICD-10, DSM-V. Kryteria diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się wg APA Omówienie definicji dysleksji. Dysleksja na tle innych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Model przyczynowy dysleksji. Główne patomechanizmy dysleksji. Model postępowa diagnostycznego w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Charakterystyka zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych. Omówienie narzędzi do diagnozy funkcji percepcyjno-motorycznych. Opracowanie prób do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych. Diagnoza symptomów zaburzeń specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania wieku wczesnoszkolnego. Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu w szkole - ocena poziomu czytania i pisania. Opracowanie prób diagnostycznych do oceny umiejętności czytania i pisania. |
W cyklu 2021Ln:
Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny trudności. Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się według klasyfikacji: ICD-10 i DSM-V. Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych - dziecięce liczenie (omówienie prób). Rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w szkole (omówienie prób). Klasyfikacja, orientacja przestrzenna – sposób diagnozy. Inne narzędzia do diagnozy kompetencji matematycznych stosowane w szkole. Narzędzia do diagnozy wiadomości matematycznych. Opracowanie fragmentu narzędzia do rozpoznania trudności w uczeniu się matematyki. Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, według klasyfikacji ICD-10, DSM-V. Kryteria diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się wg APA Omówienie definicji dysleksji. Dysleksja na tle innych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Model przyczynowy dysleksji. Główne patomechanizmy dysleksji. Model postępowa diagnostycznego w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Charakterystyka zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych. Omówienie narzędzi do diagnozy funkcji percepcyjno-motorycznych. Opracowanie prób do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych. Diagnoza symptomów zaburzeń specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania wieku wczesnoszkolnego. Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu w szkole - ocena poziomu czytania i pisania. Opracowanie prób diagnostycznych do oceny umiejętności czytania i pisania. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Zna teoretyczne podstawy psychopedagogicznej diagnoza dziecka w wieku szkolnym
- Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w psychopedagogicznej diagnozie dziecka
- Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych; zna zasady przeprowadzania wywiadu.
UMIEJĘTNOŚCI:
- Potrafi opracować arkusze obserwacyjne
- Potrafi interpretować dane diagnostyczne
- Potrafi opracować model diagnozy konkretnego przypadku.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Jest świadomy zasad etycznych obowiązujących w diagnozie.
Literatura
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA: OBOWIĄZKOWA: 1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 4. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.). (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa: Edukacja polska 5. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski. Warszawa: Nowa Era. 6. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA. 7. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. 8. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. 2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006).Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP. 4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN 6. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. 7. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. 8. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
W cyklu 2021Ln:
LITERATURA: OBOWIĄZKOWA: 1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 4. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.). (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa: Edukacja polska 5. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski. Warszawa: Nowa Era. 6. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA. 7. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. 8. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. 2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006).Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP. 4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN 6. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. 7. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. 8. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2021Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: