Diagnoza psychopedagogiczna SP-DPA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Ln:
Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Diagnoza sytuacji szkolnej. Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej. |
W cyklu 2021Ln:
Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Diagnoza sytuacji szkolnej. Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Zna cechy dobrej diagnozy
- Zna teoretyczne podstawy wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym
- Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie psychopedagogicznej
- Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych
- Zna zasady przeprowadzania rozmowy.
UMIEJĘTNOŚCI:
- Potrafi interpretować dane diagnostyczne
- Potrafi opracować kwestionariusz wywiadu
- Potrafi opracować arkusze obserwacyjne
- Potrafi interpretować dane diagnostyczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych.
Literatura
W cyklu 2020Ln:
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
W cyklu 2021Ln:
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Liczba punktów: 1 ECTS. |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: