Diagnostyka w pedagogice specjalnej SP-DNS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej
- Określa cele, założenia, obszary i cechy diagnozy;
- Rozróżnia procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe;
- Określa przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju;
- Zna wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie;
- Ocenia skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii;
- Określa rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji.
- Zna zasady i normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej.
Umiejętności:
- Rozróżnia procedury badań diagnostycznych, analizuje dokumenty i wytwory ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjno-terapeutycznych
- Interpretuje wyniki diagnozy pedagogicznej
- Konstruuje proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej
- Potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne:
- Wykazuje się aktywnością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań wynikających z uczenia się roli pedagoga specjalnego
- Jest świadomy znaczenia procesu diagnozowania w pracy pedagoga specjalnego
- Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: