Dynamika małej grupy SP-DMG8
Charakterystyka małej grupy.
Proces grupowy – omówienie faz wraz ze wskazaniami dla praktyki socjoterapeutycznej.
Kontrakt grupowy – wskazówki do tworzenia, zawierania i przestrzegania kontraktu.
Role grupowe – role grupowe pojawiające się w fazie orientacji oraz role ujawniające się na dalszych etapach rozwoju grupy.
Problematyczne sytuacje w grupie – opór, powstawanie podgrup, konflikt, ujawnienie drastycznych faktów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więziach społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy;
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w pracy z grupą;
- ma umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;
- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych;
- posiada, na poziomie podstawowym, umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie;
- posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w socjoterapii.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach. Przygotowanie pracy pisemnej.
Nakład pracy:
15 – godziny kontaktowe
45 – przygotowanie się di zaliczenia
Literatura
Belbin R. M., Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk 2003.
Grudziewska E. (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Difin, Warszawa 2015.
Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia, PWN, Warszawa 1994.
Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, UNUS, Wałbrzych 1994.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, RUBIKON, Kraków 2007.
Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, W.A.B., Warszawa 2011.
Kirby A., Gry szkoleniowe: materiały dla trenerów. Zestaw 1,2,3, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Król - Fijewska M., Król - Fijewski P., Nasze spotkania- przewodnik do realizacji zajęć psychologicznych, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Warszawa 1994.
Mika S ., Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1981.
Sawicka K., Socjoterapia, KOMPENDIUM., Warszawa 2010.
Stankiewicz S., Tomczak K., Psychodrama w Psychoterapii, GWP, Sopot 2012.
Sobek J., Praca z grupą. Kompetencje trenera., Materiały szkoleniowe LECHAA Consulting, Lublin 2009.
Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa1998.
Wolan T., Nauczyciel - wychowawca w procesie przemian edukacyjnych, BW i U KONTRAKT, Chorzów 2002.
Vopel K.W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Cz. I, II ,III ,IV, JEDNOŚĆ, Kielce 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: