Diagnozowanie logopedyczne SP-DLO
Tematyka zajęć zawiera:
1, Diagnozowanie i programowanie terapii logopedycznej dzieci z trudnościami w rozwoju mowy: z opóźnionym rozwojem mowy, z niepełnosprawnością intelektualną, z podejrzeniami niedokształcenia mowy pochodzenia ośrodkowego, z zaburzeniami słuchu wrodzonymi i nabytymi, z zespołami genetycznymi (sprzężoną niepełnosprawnością), z wadą porozszczepową, której towarzyszą inne zaburzenia
2. Diagnozowanie i programowanie terapii logopedycznej dzieci/osób dorosłych z poporażennymi zaburzeniami mowy
3. Diagnozowanie i programowanie terapii logopedycznej osób z ASD
4. Diagnozowanie i programowanie terapii logopedycznej osób z podejrzeniem afazji
5. Diagnozowanie i programowanie terapii logopedycznej osób po laryngektomii (jeżeli słuchacze dokonają wyboru tego zagadnienia)
W ramach tego przedmiotu nie jest podejmowana problematyka dyslalii, możliwe jest podjęcie się diagnozowania dziecka z dyslalią całkowitą
W cyklu 2020Zn:
Sposób prezentacji studium przypadku w MSTeams: Cała prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 3 jednostki dydaktyczne (135 minut) |
W cyklu 2021Zn:
Sposób prezentacji (indywidualny lub w parach słuchaczy) studium przypadku: Cała prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 3 jednostki dydaktyczne (135 minut) |
W cyklu 2022Zn:
Bez zmian wobec sylabusa głównego (niezależnie od cyklu) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Umie wyjaśnić wpływ prostych i złożonych patomechanizmów na rozwój/funkcjonowanie badanej osoby (ze szczególnym uwzględnieniem jej komunikacji) oraz uszeregować je według siły ich oddziaływania
Zna metody, narzędzia i techniki badania umożliwiające rozpoznanie prostych i złożonych zaburzeń w porozumiewaniu się (funkcjonowaniu) pacjenta
Umiejętności
Potrafi używać specjalistycznego języka relacjonując przeprowadzone prawidłowo badania logopedyczne
Poddaje trafnej analizie u prezentowanych pacjentów objawy prostych i złożonych zaburzeń rozwoju (funkcjonowania) dzieci (osób) oraz patomechanizmy tych zaburzeń
Potrafi sformułować diagnozę logopedyczną uwzględniającą złożoność patomechanizmów zaburzeń w porozumiewaniu się, określić cel usprawniania danej osoby, opracować dla niej program usprawniania i podać rokowania dot. dalszego jej funkcjonowania poznawczego i społecznego (rozwoju mowy w przypadkach badanych dzieci)
Potrafi sporządzić protokół w formie prezentacji przebiegu i wyników przeprowadzonego badania logopedycznego osoby z zaburzeniami mowy
Kompetencje społeczne
Ma poczucie odpowiedzialności za wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne w przypadkach różnych zaburzeń w językowym porozumiewaniu się
Potrafi skierować rodziców lub opiekunów pacjenta do odpowiednich specjalistów w celu uszczegółowienia diagnozy i uzyskania pomocy wielospecjalistycznej oraz potrafi uzasadnić to skierowanie do specjalisty
Jest świadomy konieczności doskonalenia umiejętności zawodowych dotyczących diagnozy i terapii osób ze złożonymi zaburzeniami w porozumiewaniu się.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa efektów kształcenia dokonywana jest na podstawie oceny prezentacji (zrealizowanej w parze słuchaczy lub indywidualnie) studium przypadku osoby ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej (ocena przeprowadzonego samodzielnie badania logopedycznego zarejestrowanego na nagraniu DVD, sposobu przedstawienia wyników badania, ocena formułowania wniosków po poszczególnych próbach badania, ocena podanej diagnozy wstępnej z jej uzasadnieniem, formułowanych przypuszczalnych rokowań oraz zaproponowanego programu terapii logopedycznej wraz z określeniem jej celu. Ważną częścią oceny jest adekwatne stosowanie terminologii logopedycznej - języka specjalistycznego).
Konieczna jest obecność podczas (minimum) 55 g. zajęć. Słuchacz może korzystać ze wszystkich zajęć z Diagnozowania logopedycznego (bez dodatkowych opłat) - liczba godzin zajęć zależy od liczby słuchaczy danej edycji oraz podziału realizacji prezentacji studiów przypadków (w parach słuchaczy lub indywidualnych prezentacji).
FORMY AKTYWNOŚCI i ŚREDNIA LICZBA GODZIN
NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI
Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia - minimum 55 (możliwy jest udział we wszystkich grupach konwersatorium)
Przygotowanie się do zajęć, lektury 50
Przygotowanie się, dokonanie oraz opracowanie nagrania badania logopedycznego na DVD 50
Przeprowadzenie (samodzielne, czyli poza zajęciami), całościowego badania logopedycznego oraz przygotowanie prezentacji studium przypadku 50
Inne formy – prezentacja studium przypadku 3
Sumaryczna liczba punktów ECTS 6
Praktyki zawodowe
Praktyka dyplomowa - Diagnozowanie zaburzeń mowy
Jej celem jest zdobycie umiejętności weryfikacji diagnozy wstępnej (czyli wyniku przeprowadzonego samodzielnie przez słuchacza badania logopedycznego) w trakcie realizacji programu terapii, również zaplanowanego przez słuchacza (i zaakceptowanego przez opiekuna praktyki-promotora pracy końcowej) osoby (dziecka lub dorosłego) z zaburzeniami mowy. Należy udokumentować w pracy końcowej w formie konspektów minimum 5 godzin przeprowadzonych zajęć. Obowiązuje potwierdzenie realizacji praktyki przez rodziców dziecka lub opiekunów osoby dorosłej np. z afazją. Opiekunem praktyk jest promotor pracy końcowej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Emiluta-Rozya D. (2008). Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H.Mierzejewskiej i D.Emiluty – Rozya. W: J. Porayski-Pomsta (red.). Diagnoza i terapia w logopedii. Warszawa: Elipsa lub Emiluta-Rozya D. (2012). Formy zaburzeń mowy. W: S. Grabias, M. Kurkowski (red.). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS.
Emiluta-Rozya D. (2013). Całościowe badanie logopedyczne. Warszawa:Wyd. APS.
Emiluta-Rozya D. (2013). Próba wykorzystania wybranego zagadnienia z afazjologii w poszukiwaniu patomechanizmów zaburzeń mowy u dzieci. W: Z. Zaron, J. Porayski-Pomsta (red.) Język i logopedia. IPS, Wydział Polonistyki UW.
Emiluta-Rozya D. (2015). Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa. W: M. Kurowska, E. Wolańska (red.). Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Warszawa: Elipsa.
Emiluta-Rozya D. (2016). Programowanie terapii na podstawie wyników badania logopedycznego. STUDIA PRAGMALINGWISTYCZNE, T. VIII.
Grabias S., Woźniak T., Panasiuk J. (2015). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: UMCS.
Iskra L., Szuchnik J. (2005). Diagnoza logopedyczna. W: T. Gałkowski T., E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.). Podstawy neurologopedii. Opole: Wyd. UO.
Jastrzębowska G. (2005). Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy. W: T. Gałkowski T., E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.). Podstawy neurologopedii. Opole: Wyd. UO.
Jastrzębowska G., Pelc-Pękała O. (2003). Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej. W: G.Jastrzębowska, T. Gałkowski (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. t. 2 ,
Jauer – Niworowska O. (2009) Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych. Warszawa: wyd. APS.
Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J. (2009). Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów. Gliwice: wyd. Komlogo.
Jauer-Niworowska O. (2008). Rola kształtowania prawidłowego schematu ciała w terapii psychologicznej i logopedycznej dzieci z dyzartrią na tle mózgowego porażenia dziecięcego (MPD). W: J.Porayski-Pomsta (red.). Diagnoza i terapia w logopedii. Warszawa: Elipsa.
Jauer-Niworowska O. (2008). Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu. W: J.Porayski-Pomsta (red.). Diagnoza i terapia w logopedii. Warszawa: Elipsa.
Jauer-Niworowska O. (2012). Diagnoza osób z dyzartrią oparta na holistycznym podejściu do pacjenta. Nowe spojrzenie na problematykę. W: Michalik M., Siudak A., Orłowska – Popek Z. (red.). Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej. Kraków: Wyd. Collegium Columbinum.
Jauer-Niworowska O. (2015) Kompleksowa, interdyscyplinarna diagnoza i terapia osób z dyzartriami Uzasadnienie podejścia holistycznego. W: M. Kurowska, E. Wolańska (red.). Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Warszawa: Elipsa.
Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2017). Wieloczynnikowe uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej 15-letniej pacjentki. STUDIA PRAGMALINGWISTYCZNE, T. IX.
Jauer-Niworowska O., Emiluta -Rozya D. (2017). Podstawy teoretyczne diagnozy i terapii logopedycznej pacjentów z uszkodzeniami/dysfunkcjami układu pozapiramidowego. PORADNIK JĘZYKOWY”, z. 6.
Krajna E., Żebryk-Stopa A. (2012) Zasady diagnostyki neurologopedycznej. W: A. Obrębowski (red.) Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia.
Kwasiborska-Dudek J., Emiluta-Rozya D. (red.) (2020) Diagnoza i terapia małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Gdańsk: Harmonia Universalis, Warszawa: Wyd. APS.
Mirecka U., Gustaw K. (2005). Skala dyzartrii dla dzieci. Wrocław.
Parol U. (1997). Dziecko z niedokształceniem mowy. Diagnoza, analiza, terapia. Warszawa: WSiP.
Schopler E., Reichler R,J., Bashflord A., Lansing M.D., L.,M..,Marcus (1995). Profil Psychoedukacyjny (PEP-R). Gdańsk: Wyd. SPOA.
Sundberg M. (2018). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Warszawa: Scolaris.
Stillman R., Battle Ch. (19991). Skala Callier-Azusa Ocena umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką, złożoną niesprawnością. Warszawa: PZN.
Literatura uzupełniająca:
Cieszyńska J., Korendo M. (2008). Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Cieszyńska J., M. Korendo (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Czaplewska E., Milewski S. (2012). Diagnoza logopedyczna. Gdańsk: GWP.
Czaplewska E., Kaczorowska-Bray K. (2012). SLI w kontekście psycholingwistycznych teorii przetwarzania procesów mowy – implikacje dla praktyku logopedycznej. W: S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.) Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Gdańsk: HARMONIA UNIVERSALIS.
Emiluta – Rozya D. (2004). Współpraca logopedy z psychologiem i lekarzem w rozpoznawaniu uwarunkowań trudności dziecka w komunikowaniu się werbalnym. W: J. Przesmycka – Kamińska (2004). Diagnoza psychologiczna dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym. Wrocław: Wyd. UWr.
Grabias S. (1997). Mowa i jej zaburzenia, AUDIOFONOLOGIA, T. X.
Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Lublin: Wyd. UMCS.
Krawiec M. (2003). Próby do badania kompetencji językowej dzieci 6 – 8- letnich z uszkodzeniami słuchu. Radom: SODiR.
Kurowska M., Wolańska E. (red.) (2015). Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Warszawa: Elipsa.
Leonard L. (2006). SLI – Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego. Gdańsk: GWP.
Mierzejewska H., Emiluta–Rozya D. (1994). Terminy jako problem badania kompleksowego. W: J. Ożdżyński (red.) Polska terminologia logopedyczna. Kraków: Wyd. WSP.
Mierzejewska H., Emiluta–Rozya (1997). Projekt zestawienia form zaburzeń mowy. AUDIOFONOLOGIA X lub (2000). LOGOPEDIA TOM 28.
Mierzejewska H., Przybysz–Piwko M. (1997). Rozważania na temat terminologii logopedycznej. W: H. Mierzejewska, M. Przybysz–Piwko (red.). Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej. Warszawa: Wyd. DIG.
Mierzejewska H., Przybysz–Piwko M. (1997).Terminologia w opisie i interpretacji zaburzeń mowy. W: H. Mierzejewska, M. Przybysz–Piwko (red.). Mózgowe porażenie dziecięce. Warszawa: Wyd. DIG.
Mierzejewska H., Przybysz–Piwko M. (1995). Terminologia w logopedii jako nauce interdyscyplinarnej. W: H. Mierzejewska, M. Przybysz–Piwko (red.). Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie, metody usprawniania. Warszawa: Wyd. DIG.
Porayski-Pomsta J.,Przybysz–Piwko M. (red.) (2012). Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka. Warszawa: ELIPSA.
Przyrowski Z. (2009). Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego. Warszawa: EMPIS.
Tarkowski Z. Test Sprawności Językowej PFZM, Lublin, 1992
Smoczyńska M. i współautorzy) (2015). Test Rozwoju Językowego. Warszawa: IBE.
W cyklu 2020Zn:
Dobór literatury zależy od specyfiki zaburzeń w komunikacji językowej osoby pozostającej pod opieką logopedyczną Słuchaczki w ramach realizacji studium przypadku Pozycja obowiązkowa: D. Emiluta-Rozya "Programowanie terapii na podstawie wyników badania logopedycznego" nr8/2016 http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/nr-8-2016/ |
W cyklu 2021Zn:
Dobór literatury zależy od specyfiki zaburzeń w komunikacji językowej osoby pozostającej pod opieką logopedyczną Słuchaczki w ramach realizacji studium przypadku Literatura obowiązkowa: D. Emiluta-Rozya "Programowanie terapii na podstawie wyników badania logopedycznego" nr8/2016 http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/nr-8-2016/ O. Jauer-Niworowska, D. Emiluta-Rozya (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania logopedycznego. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2022Zn:
Dobór literatury zależy od specyfiki zaburzeń w komunikacji językowej osoby pozostającej pod opieką logopedyczną Słuchacza w ramach realizacji studium przypadku Literatura obowiązkowa oprócz podanej w sylabusie głównym: D. Emiluta-Rozya "Programowanie terapii na podstawie wyników badania logopedycznego" nr8/2016 http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/nr-8-2016/ O. Jauer-Niworowska, D. Emiluta-Rozya (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania logopedycznego. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia z wszystkimi wykładowcami tego przedmiotu realizowane są na Teams w zespole PSLog 18. |
W cyklu 2021Zn:
FORMY AKTYWNOŚCI i ŚREDNIA LICZBA GODZIN |
W cyklu 2022Zn:
FORMY AKTYWNOŚCI i ŚREDNIA LICZBA GODZIN |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: