Diagnoza w socjoterapii SP-DIS
Diagnoza w ujęciu pedagogicznym i psychologicznym.
Rodzaje i modele diagnoz.
Miejsce diagnozy socjoterapeutycznej w pedagogice i psychologii.
Obszary diagnozy socjoterapeutycznej według J. Strzemiecznego.
Diagnoza wstępna i całościowa w socjoterapii.
Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w wieku przedszkolnym.
Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Diagnoza socjoterapeutyczna młodzieży.
Kompetentny socjoterapeuta - zagadnienia diagnostyczne.
Przykładowe narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w procesie diagnostycznym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- ma pogłębioną wiedzę na temat diagnozy, jej rodzajów i etapów postępowania diagnostycznego w kontekście projektowania oddziaływań socjoterapeutycznych;
- ma uporządkowaną wiedzę o etapach rozwoju dzieci i młodzieży, a także rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesu diagnostycznego;
- ma uporządkowaną wiedzę o społecznych uwarunkowaniach procesów psychologicznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów - wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;
- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie;
- docenia znaczenie nauk psychologicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania;
- wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu socjoterapeuty.
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
10 godzin – udział w wykładzie
30 godzin – praca własna
30 godzin – lektura publikacji nt. diagnozy socjoterapeutycznej
30 godzin – autodiagnoza kompetencji przyszłych socjoterapeutów
30 godzin – opracowanie koncepcji diagnozy grupy socjoterapeutycznej
Literatura
Grudziewska E. (red.) Diagnoza w socjoterapii. Difin, Warszawa 2017.
Guziuk- Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna, Warszawa 2001.
Sawicka K. (red.), Socjoterapia. Praca zbiorowa, Warszawa 1999.
Skałbania B., Diagnostyka Pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls, Kraków 2011.
Strzemieczny J., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, Warszawa, 1993.
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: