Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.3 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) SP-DID3
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021Zn:
Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. Zasady pracy oraz wybrane metody , techniki i programy stosowane w pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. Adaptacja otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Elementy integracji sensorycznej w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
W cyklu 2023Zn:
Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady pracy oraz wybrane metody , techniki i programy stosowane w pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Adaptacja otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
W cyklu 2024Zn:
Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady pracy oraz wybrane metody, techniki i programy stosowane w pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Adaptacja otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Praca z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - cz.3 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej)
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Lp. Odniesienie do
efektów kierunkowych
(symbol efektu) Wiedza
1 C.5.W3. Zna i rozumie organizację procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym: zasady i strategie adaptacji otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
2 C.5.W3. Ma wiedzę na temat wykorzystywania elementów metody integracji sensorycznej oraz alternatywnych i wspomagających metod komunikacji w pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Umiejętności
3 C.5.U1. Posiada umiejętność projektowania zajęć edukacyjnych z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o posiadaną wiedzę na temat stymulacji i integracji sensorycznej oraz alternatywnych i wspomagających metod komunikacji
4 C.5.U2. Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą.
Kompetencje społeczne
5 C.5.K3. Podejmuje działania w zakresie samodoskonalenia własnego warsztatu pracy
TREŚCI PROGRAMOWE
‒ Organizacja procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym: adaptacja otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
‒ Elementy integracji sensorycznej w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
‒ Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Literatura
W cyklu 2021Zn:
Literatura podstawowa: 1. Barraga, N. C., Morris, J. E. (1997). Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały źródłowe, Cz. I i III. Warszawa: WSPS. 2. Błeszyński ,J. (2011). Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych. Warszawa: Wyd. Harmonia. 3. Bobkowicz-Lewartowska , L. (2011). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Wyd. Impuls. 4. Borkowska, M. , Szwiling, Z. (2011). Metoda NDT - Bobath. Warszawa: PZWL. 5. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r. ż. Kraków: WE. 6. Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. 7. Corn, A. (1991). Model funkcjonowania wzrokowego słabowidzących. Materiały Tyflologiczne, 7. 8. Góralówna, M., Hołyńska, B. (1993). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. 9. Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 10. Cytowska, B., Winczura, B. (red.). (2011). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls. 11. Czochańska, J. (1995). Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Lublin: Folium. 12. Kielin, J. (2009). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP. 13. Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu. Lublin: KUL, s. 344-414. 14. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. 15. Kulczycka, E. (2004). Wychowanie słuchowo – werbalne dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS. 16. Kulesza, E. M. (red.). (2005). Rehabilitacja dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: APS. 17. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. 18. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszawa: PZWL. 19. Mikler – Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk: Harmonia Universalis. 20. Minczakiewicz, E.M. (2010). Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Kraków: Wyd. Impuls. 21. Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2, 22. Pilecki J. (red.). (1998). Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 23. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. GWP, Gdańsk. 24. Szuchnik, J., Kurkowska, E., Pankowska, A., Senderski, A., Kurkowski, Z., M. (2005). Program pracy z dziećmi z wadą słuchu lub zagrożonymi wadą słuchu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (O-6 lat). Poradnik dla nauczycieli. 25. Szuchnik, J., Skarżyńki, H., (2004). Uczeń – zmysły – komunikacja. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących. 26. Walkiewicz, M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Warszawa: WSPS. Literatura uzupełniająca 1. Barraga, N. C., Collins, M. (1991). Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały Tyflologiczne, 7. 2. Buryn, U., Hulboj, T., Kowalska, M., Podziemska, T., Rychlicka, B. (2005). Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. Poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych. Warszawa: MENiS. 3. Dryżałowska, G. (1997). Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Warszawa: Wydawnictwo UW. 4. Jakubowski, S. (2001). Poradnik dydaktyczny. Warszawa: MEN. 5. Niemczuk – Kozłowska, R. (1992). Przydatność pomocy optycznych dla słabowidzących. Przegląd Tyflologiczny, 2. 6. Walczak, G. (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: MEN. 7. Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci. Warszawa: WSiP. |
W cyklu 2023Zn:
Olechowska A, Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym, Wyd. APS, Warszawa 2019. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2018. Lektura uzupełniająca: Franczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019. Thomson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2020. Netografia: Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik, MEN, Warszawa 2010 http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/Jak%20organizowa%E6%20edukacj%EA.pdf Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa 2017: ORE https://www.ore.edu.pl/2015/03/prawo-na-rzecz-ucznia-ze-spe/ https://www.ore.edu.pl/2016/12/publikacja-tworzenie-warunkow-edukacyjnych-dla-ucznia-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-lekkim-ewa-antoszkiewicz/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Chrzanowska I., Szumski G.,(red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa 2019. https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/2tdjxg/edukacja-online.pdf |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae82d6e64f7fc4c9b9c9e47b67e7656c3%40thread.tacv2/conversations?groupId=0519a1fc-2661-45d2-a182-bd4c20b70a02&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna AKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna. AKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: