Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.1 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) SP-DID1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. |
W cyklu 2021Ln:
Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. |
W cyklu 2022Ln:
Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. |
W cyklu 2023Ln:
Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. Zasady pracy oraz wybrane metody , techniki i programy stosowane w pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. Adaptacja otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Elementy integracji sensorycznej w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna i rozumie podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy dziecka/ ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- posiada wiedzę na temat procedur badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej w zakresie analiz jakościowych i ilościowych
- rozumie przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju dziecka
- ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych metod oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie
Umiejętności:
- potrafi analizować dokumenty i wytwory dziecka/ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych
- samodzielnie interpretuje wyniki diagnozy pedagogicznej
- posiada umiejętność konstruowania prostych narzędzi do diagnozy pedagogicznej
Kompetencje społeczne:
- przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2021Ln:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022Ln:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Ln:
Literatura podstawowa: 1. Barraga, N. C., Morris, J. E. (1997). Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały źródłowe, Cz. I i III. Warszawa: WSPS. 2. Błeszyński ,J. (2011). Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych. Warszawa: Wyd. Harmonia. 3. Bobkowicz-Lewartowska , L. (2011). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Wyd. Impuls. 4. Borkowska, M. , Szwiling, Z. (2011). Metoda NDT - Bobath. Warszawa: PZWL. 5. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r. ż. Kraków: WE. 6. Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. 7. Corn, A. (1991). Model funkcjonowania wzrokowego słabowidzących. Materiały Tyflologiczne, 7. 8. Góralówna, M., Hołyńska, B. (1993). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. 9. Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 10. Cytowska, B., Winczura, B. (red.). (2011). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls. 11. Czochańska, J. (1995). Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Lublin: Folium. 12. Kielin, J. (2009). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP. 13. Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu. Lublin: KUL, s. 344-414. 14. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. 15. Kulczycka, E. (2004). Wychowanie słuchowo – werbalne dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS. 16. Kulesza, E. M. (red.). (2005). Rehabilitacja dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: APS. 17. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. 18. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszawa: PZWL. 19. Mikler – Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk: Harmonia Universalis. 20. Minczakiewicz, E.M. (2010). Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Kraków: Wyd. Impuls. 21. Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2, 22. Pilecki J. (red.). (1998). Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 23. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. GWP, Gdańsk. 24.Spilarewicz, M. (2024). Wierszyki i rysowanki dla Franki. Wydawnictwo: Zabawny Przystanek. 25. Szuchnik, J., Kurkowska, E., Pankowska, A., Senderski, A., Kurkowski, Z., M. (2005). Program pracy z dziećmi z wadą słuchu lub zagrożonymi wadą słuchu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (O-6 lat). Poradnik dla nauczycieli. 26. Szuchnik, J., Skarżyńki, H., (2004). Uczeń – zmysły – komunikacja. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących. 27. Walkiewicz, M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Warszawa: WSPS. Literatura uzupełniająca 1. Barraga, N. C., Collins, M. (1991). Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały Tyflologiczne, 7. 2. Buryn, U., Hulboj, T., Kowalska, M., Podziemska, T., Rychlicka, B. (2005). Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. Poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych. Warszawa: MENiS. 3. Dryżałowska, G. (1997). Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Warszawa: Wydawnictwo UW. 4. Jakubowski, S. (2001). Poradnik dydaktyczny. Warszawa: MEN. 5. Niemczuk – Kozłowska, R. (1992). Przydatność pomocy optycznych dla słabowidzących. Przegląd Tyflologiczny, 2. 6. Walczak, G. (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: MEN. 7. Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci. Warszawa: WSiP. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae82d6e64f7fc4c9b9c9e47b67e7656c3%40thread.tacv2/conversations?groupId=0519a1fc-2661-45d2-a182-bd4c20b70a02&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna AKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h Inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: