Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży SP-DIA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Zn:
Rozwój umiejętności społecznych człowieka. Aspekty rozwoju społeczno-emocjonalnego będące przedmiotem diagnozy umiejętności społecznych. Określanie możliwości umysłowych dzieci i młodzieży stanowiących bazę dla wychowania społecznego. Niepokojące zachowania dzieci i młodzieży będące wskazaniem do rozpoczęcia procesu diagnostycznego umiejętności społecznych. Sposoby oceny rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Narzędzia diagnostyczne sfery społeczno-emocjonalnej uczniów. |
W cyklu 2024Zn:
Treści: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Lp. Odniesienie do
efektów kierunkowych
(symbol efektu) Wiedza
1 E.1K.W1. Zna i rozumie obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w aspekcie nieprawidłowego funkcjonowania społecznego
2 E.2K.W2. Zna wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej funkcjonowania emocjonalno-społecznego ucznia, przeprowadzanej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej
Umiejętności
3 E.2K.W1 Potrafi przeprowadzić pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w aspekcie funkcjonowania emocjonalno-społecznego
Kompetencje społeczne
4 E.2K.K1. Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy
TREŚCI PROGRAMOWE
‒ Określanie możliwości umysłowych dzieci i młodzieży stanowiących bazę dla wychowania społecznego.
‒ Niepokojące zachowania dzieci i młodzieży będące wskazaniem do rozpoczęcia procesu diagnostycznego umiejętności społecznych.
‒ Aspekty rozwoju społeczno-emocjonalnego będące przedmiotem diagnozy umiejętności społecznych.
‒ Sposoby oceny rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
‒ Narzędzia diagnostyczne sfery społeczno-emocjonalnej uczniów.
‒ Tworzenie opisu funkcjonowania dziecka skoncentrowanego na rozwoju i umiejętnościach społeczno-emocjonalnych.
Literatura
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Mikler-Chwastek A. (red.) ( 2017). Trudności w uczeniu się i zaburzeni a zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 2. Cousins L. (2014). Jak kształtować zachowania małych dzieci. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Gąstoł A., Jegier A. (2018). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 4. Piszczek M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Legionowo: Wydawnicwto ES. 5. Mikler-Chwastek A. (2014). Obszary wychowania przedszkolnego. Warszawa: Wydawnictwo APS. 6. McGinnis E., Goldenstein A.P. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja Karan. 7. McGinnis E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut Amity. 8. Reddy L. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 9. Jegier A., Szurowska B. (2017). Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 10. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). TROS-KA. Diagnoza i wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat. Podręcznik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h. Przygotowanie się do testu: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: