Diagnoza funkcjonalna sprawności percepcyjno-motorycznych i poznawczych SP-DFS1
1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Pojęcie, cele i cechy diagnozy funkcjonalnej. Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne. Rola obserwacji i wywiadu (i rozmowy) w diagnozie funkcjonalnej: rodzaje obserwacji, cechy obserwacji, wywiad i rozmowa, zasady konstruowania wywiadów.
2) Wybrane metody oceny: Skala Brazeltona – ocena noworodka, Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa, , Ocena Insite, . Ocena percepcji wzrokowej, słuchowej. Ocena lateralizacji. Ocena poziomu orientacji przestrzennej. Profil Psychoedukacyjny Shoplera , Kwestionariusz dla rodziców do obserwacji zachować dziecka.
3) Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny , opracowanie serii zadań diagnostycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PC1_KK_W06
PC1_KK_W09
PC1_KS_W01 Student zna mechanizmy uczenia się oraz uwarunkowania rozwoju małego dziecka.
PC1_KK_W06
PC1_KK_W09
PC1_KS_W01
PC1_KS_W05
PC1_KS_W06 Student zna fazy rozwojowe małego dziecka w zakresie rozwoju percepcyjno-motorycznego i umysłowego.
PC1_KK_W06
PC1_KK_W13
PC1_KS_W05 Student zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka małego w wieku 0-7 lat.
PC1_KS_W03
PC1_KS_W06 Student zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ze szczególnym uwzględnieniem roli wieloprofilowej, kompleksowej diagnozy pozytywnej.
PC1_KS_W03
PC1_KS_W06 Student zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji percepcyjno-motorycznych, umysłowych.
PC1_KS_W03
PC1_KS_W06 Student zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).
PC1_KS_W03
PC1_KS_W06 Student posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik oceny małego dziecka.
PC1_KS_U01 Student potrafi określić czynniki warunkujące rozwój dziecka na podstawie znajomości koncepcji rozwoju człowieka.
PC1_KS_U02 Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, pedagogiki uczenia się.
PC1_KK_U03
PC1_KS_U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić fazy rozwoju.
PC1_KK_U09
PC1_KS_U04 Student potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy, zespół zaburzeń klinicznych, zakres i stopień niepełnosprawności.
PC1_KK_U09
PC1_KS_U04 Potrafi określić cele i zadania diagnostyczne w badaniu poszczególnych sfer rozwoju małego dziecka.
PC1_KK_U09
PC1_KS_U01
PC1_KS_U04
PC1_KS_U02 Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania.
PC1_KK_U09
PC1_KS_U04 Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji i badania małego dziecka.
PC1_KS_U01
PC1_KS_U02
PC1_KS_U04 Student umie zaobserwować i zmierzyć samodzielnie skonstruowanym narzędziem wybrane sfery aktywności małego dziecka.
PC1_KS_K01 Student potrafi omówić założenia diagnostyczne oraz ocenę dziecka z rodzicami.
PC1_KK_K02
PC1_KS_K01
PC1_KS_K02 Student potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka.
PC1_KK_K01
PC1_KS_K01 Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, przeprowadzenie badania dziecka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: