Diagnoza funkcjonalna rozwoju emocjonalnego, społecznego i komunikacji dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym SP-DFE1
- Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).
- Sygnały ostrzegawcze w rozwoju społeczno-emocjonalnym i komunikacyjnym
- Wybrane metody oceny kompetencji społeczno-emocjonalnych i komunikacyjnych
- Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny, opracowanie serii zadań diagnostycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie diagnozę funkcjonalną we wczesnym wspomaganiu rozwoju; wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka i sfery jego najbliższego rozwoju.
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologicznych i społecznych teorii rozwoju społecznego dziecka oraz rozumie ich uwarunkowania w procesie wspomagania rozwoju.
Zna fazy rozwojowe małego dziecka w zakresie rozwoju komunikacji i rozwoju społecznego.
Zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji umysłowych i społecznych.
Zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).
Posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik oceny rozwoju społecznego i emocjonalnego małego dziecka.
Umiejętności:
planować, przeprowadzać i analizować diagnozę funkcjonalną we wczesnym wspomaganiu rozwoju; planować, realizować i interpretować wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka i sfery jego najbliższego rozwoju;
Potrafi określić czynniki warunkujące rozwój społeczno-emocjonalny dziecka na podstawie znajomości koncepcji rozwoju człowieka.
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić fazy rozwoju.
Potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy, zespół zaburzeń klinicznych, zakres i stopień niepełnosprawności.
Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania.
Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji i badania małego dziecka.
Potrafi samodzielnie dokonać obserwacji rozwoju dziecka oraz dokonać oceny funkcjonalnej.
Komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczyć w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk.
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom potrzebującym wsparcia i pomocy; Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec dziecka i jego rodziny
Jest gotów do odpowiedzialnego i refleksyjnego przeprowadzania czynności składających się na funkcjonalną ocenę funkcjonalną małego dziecka i jest świadomy jej znaczenia dla procesu terapeutycznego.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
WIEDZA:
- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy
- rozmowa kierowana
- analiza literatury
UMIEJĘTNOŚCI:
- praca z tekstem
- działania praktyczne
- opracowywanie zadań diagnostycznych, analiza profili rozwojowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- dyskusja
- dialog
- symulacja
Opracowanie zadań diagnostycznych
Literatura
VB-MAPP Program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju/. Wyd. SCOLAR, 2014
Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Wyd. KTA Rogers S., Dawson G. (2015) : Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. wspierania komunikacji, uczenia się i rozwoju społecznego. Wyd. Fundacja rozwoju małych dzieci
Schafer. H.R.(2006) Rozwój Społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wyd.UJ
Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii. pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999
Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa.
Witkowski T. (1997): By podnieść poziom społecznego funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym.
Skala Callier-Azusa Wyd. PZGN
Jasko p. (1998) Ocena sprawności samoobsługowo-motorycznych. Lublin
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne - opracowywanie zadań diagnostycznych, analiza profili rozwojowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 15 Opracowanie arkusza -analiza umiejętność kluczowych 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: