Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia SP-DEU1
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod,
sposoby ich używania i interpretacja wyników.
- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi
związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi
związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.
- Uwarunkowania kształcenia uczniów z:
- niepełnosprawnością intelektualną,
- zaburzeniem wzroku,
- zaburzeniami słuchu,
- zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,
- niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeniami zachowania i emocji,
- całościowym zaburzeniem rozwoju,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.
- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności
i umiejętność zastosowania.
- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:
- rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,
- określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.
- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej
(określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).
- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy, kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF); wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych.
Umiejętności:
D.2.U1. Potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniem wzroku, zaburzeniami słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi (ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców lub opiekunów, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi, oraz uczniów uzdolnionych;
D.2.U2. Potrafi przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb ucznia i diagnozę relacji społecznych w grupie integracyjnej.
Kompetencje społeczne:
D.2.K1. Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej;
D.2.K2. Jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: