W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Pojęcie diagnozy. 2. Uwarunkowania diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych. 3. Założenia modelu biopsychospołecznego. 4. Diagnoza ucznia z ADHD - podstawowe założenia. 5. Uwarunkowania kształcenia uczniów z: niepełnosprawnością intelektualną; zaburzeniem wzroku; zaburzeniami słuchu; zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną; niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji; całościowym zaburzeniem rozwoju; ze specyficznymi trudnościami w uczeniu; zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych. 6. Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. 7. Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia. 8. Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych). 9. Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów.
TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: 1. UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU: Diagnoza funkcjonalna i wybrane narzędzia diagnostyczne w pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: Profil Psychoedukacyjny PEP-R, ASRS, ADOS, AQ, M-CHAT, Q-CHAT etc.); 2. UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ: 1. Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Symptomy trudności. Przyczyny trudności; 2. Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej; 3. Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Główne patomechanizmy dysleksji; 4.Charakterystyka symptomów ryzyka dysleksji, zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych; 5. Ryzyko dysleksji - pojęcie, sposób diagnozy. 3. UCZEŃ NIEDOSTOSOWANY SPOŁECZNIE I ZAGROŻONY NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM: Teoretyczne podstawy diagnozy w resocjalizacji; Niedostosowanie społeczne jako kategoria teoretyczna; Metodologiczne podstawy diagnozy w resocjalizacji; Podstawowe narzędzia pedagogiczne i psychologiczne używane w diagnozie nieprzystosowania społecznego. 4. UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ (wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania; sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia) 5. UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ WZROKU (wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania; sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia) 6. UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ SŁUCHU (wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania; sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia) 7. UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ, CHOROBĄ PRZEWLEKŁĄ (wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania; sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia)
|
Wiedza:
- Zna i rozumie pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy; kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF); wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych.
Umiejętności:
- Potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniem wzroku, zaburzeniami słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi (ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców lub opiekunów, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi, oraz uczniów uzdolnionych;
- Potrafi przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb ucznia i diagnozę relacji społecznych w grupie integracyjnej.
Kompetencje społeczne:
- Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej;
- Jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych.