Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami w rozwoju SP-DDZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju - Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny - Konstruowanie arkusza wywiadu - Diagnoza funkcjonalna PEP-3-pl - Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa - KORP - Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego - VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii - Narzędzie M-CHAT-R/F - Rozwojowa Skala Obserwacyjna - Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat wg A. Niesłuchowskiej - Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat Ewy M. Kuleszy - Arkusze obserwacji dziecka konstrukcji własnej w wybranej sferze rozwoju - Analiza wyników wypełnionego arkusza obserwacji, tworzenie diagnozy w formie opisu wniosków. |
W cyklu 2020Ln:
Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju - Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny - Konstruowanie arkusza wywiadu |
W cyklu 2021Ln:
Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju - Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny - Konstruowanie arkusza wywiadu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Zna symptomy występujących zaburzeń w rozwoju dziecka
- Zna terminologię używaną w diagnozie nozologicznej
- Zna metody badań diagnostycznych
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat obszarów aktywności uwzględnianych w diagnozie funkcjonalnej.
UMIEJĘTNOŚCI:
- Potrafi planować procedurę diagnozowania w oparciu o wybrane narzędzia
- Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie wyników diagnozy i ich interpretacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań diagnostycznych i terapeutycznych.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin. Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132. Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2020Ln:
Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin. Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132. Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2021Ln:
Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin. Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132. Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: