Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju ruchowego SP-DDR
Znaczenie sprawności ruchowej w rozwoju dzieci. Przyczyny zaburzeń w rozwoju ruchowym u dzieci. Objawy zaburzeń w obrębie motoryki dużej i małej. Sposoby oceny sprawności w zakresie koordynacji statycznej, dynamicznej (zarówno całego ciała jak i manualnej), szybkości ruchów, ruchów równoczesnych, synkinezji. Kształtowanie wiedzy i profesjonalnych kompetencji słuchaczy na temat realnych możliwości diagnozowania zaburzeń w rozwoju ruchowym u dzieci.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Lp. Wiedza
K_W23 Słuchacz posiada wiedzę na temat realnych możliwości diagnozowania dzieci z zaburzeniami w rozwoju ruchowym
Umiejętności
K_U09 Potrafi przeprowadzić badanie z uzyciem wskazanych narzędzi diagnostycznych
Kompetencje społeczne
K_K 04 Student odpowiedzialnie przygotowuje się do przeprowadzenia diagnozy
Literatura
Kirby A. (2010), Dyspraksja, rozwojowe zaburzenie koordynacji, Fundacja „Szkoła Niezwykła“, Warszawa.
Przewęda R. (1973), Rozwój somatyczny i motoryczny, PZWS, Warszawa.
Skibińska H. (2001), Praca korekcyjno-kompensacyja z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz.
Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. (2010), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
Kalat J. W. (2006), Biologiczne podstawy psychologii, PWN, Warszawa
Jastrząb J. (1994), Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych, CMPPP, Warszawa.
Bogdanowicz M., Kalka D., Sajewicz Radtke U., Radtke B. M. (2010), Bateria metod rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich. Bateria 5/6. Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: