Biomedyczne uwarunkowania możliwości rozwojowych ucznia SP-BUM
Treści wykładów
1.Genetyczne uwarunkowania rozwoju, genotyp a fenotyp, geny a cechy. Dziedziczność i zmienność.. Błędy w informacji genetycznej (mutageneza) i ich skutki dla organizmu w różnym okresie życia. Mutacje de novo. Mechanizmy dziedziczenia błędów w gametach i komórkach somatycznych. Mutacje genowe i chromosomowe przykłady chorób wpływających na funkcjonowanie w szkole.
2.Czynniki endogenne paragenetyczne i pozagenetyczne w rozwoju prenatalnym człowieka. Związek matki i dziecka w rozwoju.. Teratogeneza czynnikiem zaburzającym rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego i nieprawidłowo przebiegającego porodu oraz możliwości zapobiegania im ( wczesna diagnostyka).
3. Środowisko modyfikatorem rozwoju postnatalnego człowieka. Deficyty środowiskowe czynnikiem upośledzającym rozwój postnatalny.
Treści ćwiczeń
1. Okres prenatalny. Organizm matki jako środowisko rozwoju płodu. Wczesna diagnostyka chorób wrodzonych, metody badań prenatalnych, testy diagnostyczne po urodzeniu.
Sylwetka rozwojowa dziecka w pierwszych trzech latach życia .Osiągnięcia w rozwoju somatycznym i motorycznym ,potrzeby żywieniowe, zaburzenia rozwoju.
2. Rozwój i zdrowie dziecka w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym( tempo i harmonijność rozwoju fizycznego i motorycznego oraz jego ocena, kształtowanie się proporcji ciała i postawy ciała, wady postawy ciała ,potrzeby żywieniowe , problemy zdrowotne, zaburzenia rozwoju).
3. Biomedyczne problemy okresu dojrzewania dziewcząt i chłopców (zmiany somatyczne i psychiczne pod wpływem hormonów, kształtowanie się dojrzałości biologicznej, seksualnej , emocjonalnej i społecznej, problemy zdrowotne okresu dojrzewania).
4. Młodzieńczość - względna stabilizacja rozwoju osobniczego, rola czynników genetycznych i środowiskowych w kształtowaniu cech konstytucyjnych, postawy ciała , dymorfizmu płciowego człowieka..
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz posiada wiedzę na temat:
- rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, poszerzoną o wiedzę w odniesieniu do I i I etapu edukacyjnego.
wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, biologicznych i medycznych podstaw.
Słuchacz w zakresie umiejętności:
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz ich uczestników w zakresie biomedycznych podstaw wychowania
Kryteria oceniania
Metody oparte na słowie ( wykład z elementami pogadanki i dyskusji). Prezentacje wybranych zagadnień w czasie ćwiczeń przez studentów.
Ocena na podstawie samodzielnie przygotowanej prezentacji na wybrany temat oraz aktywnego uczestnictwa w cwiczeniach.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Doleżych B., P. Łaszczyca (red.),Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003.
2.Jaczewski A.,(red.),Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
3.Jopkiewicz A., E. Suliga, Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji. Radom - Kielce 2005.
4.Lichtenberg-Kokoszka E., Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.
5.Mięsowicz I.,(red.), Auksologia Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości, Wyd. APS, Warszawa 2001
6. Spionek Halina, Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne ,PWN, Warszawa 1985.
7. Spionek Halina, Problemy rozwojowe i wychowawcze wczesnego dzieciństwa ,Książka i Wiedza, Warszawa,1972.
Literatura uzupełniająca:
1. Eliot L., Co tam się dzieje? Wyd. Media Rodzina ,Poznań 2003.
2. Malinowski A., Auksologia Rozwój biologiczny człowieka w ujęciu biomedycznym, Zielona Góra 2000.
3. Niżankowska Półtorak B. H. Pietrzak (red. ),Problemy ontogenetycznego rozwoju człowieka , cz. IV, Przyczyny zaburzeń rozwoju,WSP, Rzeszów 1991.
4. Turner J.S.,D.B. Helms, Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa 1999. .
5. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa 2006.
6. Woynarowska B.,(red.), Zdrowie i szkoła, PZWL, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: