Budowanie kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej SP-BUD9
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
ZSO_W02 zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami);
ZSO_W03 zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością pracy dyrektora; zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą); posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim (organizacja i kreowanie pracy zespołowej);
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
ZSO_U18 potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania; potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych; umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji; potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu zespołu na jednostkę - w procesie motywowania do współpracy; posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii w pracy; potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych; umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej; potrafi tworzyć środowisko motywujące do zespołowego przeprowadzania zmiany; potrafi pracować i kierować zespołem;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
ZSO_K02 dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa; ma świadomość działania mechanizmów zmiany i roli dyrektora;
ZSO_K14 dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;
ZSO_K03 rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły (placówki);
ZSO_K14 rozumie znaczenie komunikacji interpersonalnej w procesie kierowania i współpracy z pracownikami szkoły, rodzicami i uczniami, organem prowadzącym i nadzorującym w procesie wprowadzania zmian;
- TREŚCI PROGRAMOWE
- Zakres kompetencji interpersonalnych i grupowych.
- Rola komunikacji interpersonalnej.
- Bariery komunikacyjne, narzędzia skutecznej komunikacji.
- Sprzężenie zwrotne w komunikacji interpersonalnej.
- Zasady udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej, korzystanie ze źródeł władzy a rozwiązywanie konfliktów.
- Podstawy organizacji i kreowanie pracy zespołowej w szkole (placówce).
- Etapy tworzenia zespołu.
- Cechy „dobrego zespołu”.
- Role organizacyjne dyrektora.
- Role zespołowe, dysfunkcje w funkcjonowaniu zespołu, syndrom grupowego myślenia, efekt synergii, style kierowania, motywowanie, kluczowe umiejętności zarządzania kapitałem ludzkim.
- Dyrektor szkoły (placówki) jako lider w środowisku lokalnym.
- Odpowiedzialność (zbiorowa) organów szkoły (placówki).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: