Biopsychospołeczny model zdrowia i choroby – ICF SP-BSP
Treści programowe
- Różnice pomiędzy modelem biomedycznym a biopsychospołecznym.
- Ograniczenia modelu biomedycznego.
- Zintegrowany bio-psycho-społeczny model funkcjonowania i niepełnosprawności.
- Zalety modelu biopsychospołecznego.
- Praca na zasobach.
- Wprowadzenie do zasad i konstrukcji ICF
- Struktura i kody klasyfikacji – przełożenie opisu poziomu funkcjonowania na język ICF , – kodowanie informacji dot. zdrowia i funkcjonowania.
- Kodowanie za pomocą kwalifikatorów: Łączenie inf. zdrowotnych z klasyfikacją ICF, profil kategorialny – umiejętność odczytywania informacji zawartych w kodach ICF.
- Tabela interwencji – planowanie i ewaluacja udzielanego wsparcia – planowanie programu wsparcia na konkretnych przykładach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ ka zna założenia i strukturę Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia ICF oraz aktualnej Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych.
Student/ ka zna i rozumie założenia i znaczenie oceny funkcjonalnej w edukacji , zna koncepcje i standardy dotyczące oceny funkcjonalnej w zakresie jego potencjału rozwojowego.
Student/ ka zna definicje przedstawione w ICF
Student/ ka zna i umie wyjaśnić zależności pomiędzy ICD 10 a ICD
Student/ ka zna metody pozyskiwania informacji do oceny wg ICF.
Student/ ka zna i stosuje zasady kodowania zgodnie z ICF, zna kwalifikatory używane do określenia poszczególnych części ICF
Student/ ka zna podstawy opisowe do oceny poziomu problemu z wykorzystaniem kwalifikatorów ICF
Umiejętności
Student/ ka potrafi planować, przeprowadzać i analizować ocenę funkcjonalną według podejścia ICF; potrafi planować, realizować i interpretować wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka w obszarach uszkodzenia struktur ciała, zaburzania funkcji i aktywności oraz czynników osobowościowych i społecznych, z uwzględnieniem potrzeb dziecka i zasobów jego środowiska.
Student/ ka potrafi wskazać zależności pomiędzy czynnikami środowiskowymi a aktywnością i uczestnictwem.
Student/ ka formułuje cele wsparcia w oparciu o transdyscyplinarną diagnozę funkcjonowania dziecka przeprowadzoną na bazie ICF.
Student/ ka dokonuje zapisu poziomu funkcjonowania wg ICF, sporządza profil kategorialny lub kompleksową ocenę osoby badanej zgodnie z ICF.
Student/ ka wskazuje błędy w zapisie oceny zgodnie z ICF, formułuje uwagi w sposób jasny dla adresata.
Kompetencje społeczne
Student/ ka jest gotów do wykorzystania wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Student/ ka ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań.
Student/ ka potrafi współpracować ze specjalistami z zespołu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu wsparcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: