Alternatywne i wspomagające formy komunikacji (AAC) SP-AWK
Treści wykładów:
Definicje komunikacji, funkcja komunikacji i komunikacja funkcjonalna.
Plan komunikowania się.
Rozwój mowy dziecka.
Kompetencja językowa i kompetencja komunikacyjna.
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – systemy, warunki, planowanie pracy z dzieckiem.
Diagnoza kompetencji komunikacyjnych.
Treści ćwiczeń:
Sposoby porozumiewania się. Warunki niezbędne do tego by komunikacja była efektywna i funkcjonalna.
Komunikacja jako warunek bycia sprawczym.
Komunikacja jako warunek rozwoju dziecka.
Wprowadzanie znaków – metodyka wprowadzania znaku.
Pojedyncze znaki, tablice tematyczne, książki do komunikacji.
Strategie wyboru symboli. Wprowadzenie do planowania struktury pomocy do komunikacji.
Rozwijanie słownika czynnego dziecka – tworzenie sytuacji komunikacyjnych.
Proste urządzenia wspomagające komunikację.
W cyklu 2021Zn:
Treści wykładów: Definicje komunikacji, funkcja komunikacji i komunikacja funkcjonalna. Plan komunikowania się. Rozwój mowy dziecka. Kompetencja językowa i kompetencja komunikacyjna. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – systemy, warunki, planowanie pracy z dzieckiem. Diagnoza kompetencji komunikacyjnych. Treści ćwiczeń: Sposoby porozumiewania się. Warunki niezbędne do tego by komunikacja była efektywna i funkcjonalna. Komunikacja jako warunek bycia sprawczym. Komunikacja jako warunek rozwoju dziecka. Wprowadzanie znaków – metodyka wprowadzania znaku. Pojedyncze znaki, tablice tematyczne, książki do komunikacji. Strategie wyboru symboli. Wprowadzenie do planowania struktury pomocy do komunikacji. Rozwijanie słownika czynnego dziecka – tworzenie sytuacji komunikacyjnych. Proste urządzenia wspomagające komunikację. |
W cyklu 2022Zn:
Treści wykładów: Definicje komunikacji, funkcja komunikacji i komunikacja funkcjonalna. Plan komunikowania się. Rozwój mowy dziecka. Kompetencja językowa i kompetencja komunikacyjna. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – systemy, warunki, planowanie pracy z dzieckiem. Diagnoza kompetencji komunikacyjnych. Treści ćwiczeń: Sposoby porozumiewania się. Warunki niezbędne do tego by komunikacja była efektywna i funkcjonalna. Komunikacja jako warunek bycia sprawczym. Komunikacja jako warunek rozwoju dziecka. Wprowadzanie znaków – metodyka wprowadzania znaku. Pojedyncze znaki, tablice tematyczne, książki do komunikacji. Strategie wyboru symboli. Wprowadzenie do planowania struktury pomocy do komunikacji. Rozwijanie słownika czynnego dziecka – tworzenie sytuacji komunikacyjnych. Proste urządzenia wspomagające komunikację. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza (max. 10)
Zna terminologię związaną z AAC, a także wybrane metody AAC.
Zna zasady wyboru odpowiednich metod AAC dostosowanych do indywidualnych potrzeb pacjentów.
Zna zasady terapii przy użyciu wybranych metod AAC.
Umiejętności (max. 10)
Umie stworzyć program terapii logopedycznej pacjenta z użyciem wybranych metod AAC
Umie dobrać metody AAC stosownie do potrzeb pacjenta
Potrafi łączyć różnorodne formy AAC dla zwiększenia możliwości porozumiewania się osób niemówiących.
Kompetencje społeczne (max. 10)Jest wrażliwy na potrzeby osób niemówiących i ich rodzin.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy sie zaliczeniem (zal. w USOS) na podstawie obecności i aktywności słuchacza PSLog.
Literatura
1. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006;
2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K. (2001). Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Excalibur, Bydgoszcz
3. Cichocka – Segiet K., „Dziecko niemówiące na ścieżce edukacyjnej – diagnoza kompetencji komunikacyjnych” i „Diagnoza kompetencji szkolnych oraz indywidualne programy nauczania w pracy z uczniem nieposługującym się mową werbalną” w: red. Konieczna A., „Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka”,. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010;
4. Grycman M., Kaniecka K. (1993). O wczesną stymulację umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnych” (w) Scholasticus Miesięcznik Popularnonaukowy 2 , Wyd. Popularnonaukowe Linea, Wrocław- Lublin
5. Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków
6. Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam., Kuria Prowincjalna Zakonu Pijarów, Kraków 2009;
7. Kaczmarek B.B. (2004). Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka. (w) Dykcik W., Twardowski A. (red.) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń PTP, Poznań
8. Kaczmarek B.B. (2009). Znaczenie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji dla teorii i praktyki rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. (w) Żółkowska T., Konopska L. (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej. US, Wyd. Print Group, Szczecin
9. Książek M. (2003). Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Rozwijanie umiejętności komunikowania się. Wykorzystanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Wyd. PTG, Warszawa
10. Lechowicz A.(1997). Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem (w) Przyjaciel Dziecka, Nr 1-3
11. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002;
12. Smyczek A., Bolon B., Bobińska – Domżał A., Guzik J., „Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC)”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2006;
W cyklu 2021Zn:
1. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006; 2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K. (2001). Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Excalibur, Bydgoszcz 3. Cichocka – Segiet K., „Dziecko niemówiące na ścieżce edukacyjnej – diagnoza kompetencji komunikacyjnych” i „Diagnoza kompetencji szkolnych oraz indywidualne programy nauczania w pracy z uczniem nieposługującym się mową werbalną” w: red. Konieczna A., „Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka”,. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010; 4. Grycman M., Kaniecka K. (1993). O wczesną stymulację umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnych” (w) Scholasticus Miesięcznik Popularnonaukowy 2 , Wyd. Popularnonaukowe Linea, Wrocław- Lublin 5. Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków 6. Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam., Kuria Prowincjalna Zakonu Pijarów, Kraków 2009; 7. Kaczmarek B.B. (2004). Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka. (w) Dykcik W., Twardowski A. (red.) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń PTP, Poznań 8. Kaczmarek B.B. (2009). Znaczenie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji dla teorii i praktyki rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. (w) Żółkowska T., Konopska L. (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej. US, Wyd. Print Group, Szczecin 9. Książek M. (2003). Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Rozwijanie umiejętności komunikowania się. Wykorzystanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Wyd. PTG, Warszawa 10. Lechowicz A.(1997). Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem (w) Przyjaciel Dziecka, Nr 1-3 11. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002; 12. Smyczek A., Bolon B., Bobińska – Domżał A., Guzik J., „Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC)”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2006; |
W cyklu 2022Zn:
1. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006; 2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K. (2001). Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Excalibur, Bydgoszcz 3. Cichocka – Segiet K., „Dziecko niemówiące na ścieżce edukacyjnej – diagnoza kompetencji komunikacyjnych” i „Diagnoza kompetencji szkolnych oraz indywidualne programy nauczania w pracy z uczniem nieposługującym się mową werbalną” w: red. Konieczna A., „Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka”,. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010; 4. Grycman M., Kaniecka K. (1993). O wczesną stymulację umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnych” (w) Scholasticus Miesięcznik Popularnonaukowy 2 , Wyd. Popularnonaukowe Linea, Wrocław- Lublin 5. Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków 6. Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam., Kuria Prowincjalna Zakonu Pijarów, Kraków 2009; 7. Kaczmarek B.B. (2004). Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka. (w) Dykcik W., Twardowski A. (red.) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń PTP, Poznań 8. Kaczmarek B.B. (2009). Znaczenie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji dla teorii i praktyki rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. (w) Żółkowska T., Konopska L. (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej. US, Wyd. Print Group, Szczecin 9. Książek M. (2003). Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Rozwijanie umiejętności komunikowania się. Wykorzystanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Wyd. PTG, Warszawa 10. Lechowicz A.(1997). Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem (w) Przyjaciel Dziecka, Nr 1-3 11. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002; 12. Smyczek A., Bolon B., Bobińska – Domżał A., Guzik J., „Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC)”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2006; |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
W roku akad. 2020/21 zajęcia odbywają sie zdalnie (aplikacja Teams) w zespole załozonym przez wykładowcę. Link do zajęć będzie wysłany z kalendarza Teams. Wykłady i ćwiczenia odbywać sie będą wg wcześniej wysłanego rozkładu zajęć. |
W cyklu 2021Zn:
Wiedza (max. 10) Zna terminologię związaną z AAC, a także wybrane metody AAC. Zna zasady wyboru odpowiednich metod AAC dostosowanych do indywidualnych potrzeb pacjentów. Zna zasady terapii przy użyciu wybranych metod AAC. Umiejętności (max. 10) Umie stworzyć program terapii logopedycznej pacjenta z użyciem wybranych metod AAC Umie dobrać metody AAC stosownie do potrzeb pacjenta Potrafi łączyć różnorodne formy AAC dla zwiększenia możliwości porozumiewania się osób niemówiących. Kompetencje społeczne (max. 10)Jest wrażliwy na potrzeby osób niemówiących i ich rodzin. |
W cyklu 2022Zn:
Wykład 10g., ćwiczenia 5g. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: wykład 10 h, ćwiczenia 5 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h LICZBA PUNKTÓW ECTS: 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: