Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu SP-AUT1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022Zn:
1. Autyzm – rys historyczny, ustalenie terminologiczne. Kontrowersje wokół terminologii i klasyfikacji. |
W cyklu 2023Zn:
1. Autyzm – rys historyczny, ustalenie terminologiczne. Kontrowersje wokół terminologii i klasyfikacji. 2. Przegląd koncepcji dotyczących przyczyn autyzmu: koncepcje psychoanalityczne, koncepcje etologiczne, koncepcje biologiczne, zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne, neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a szczepienia ochronne. Etiologia wieloczynnikowa. 3. Badania epidemiologiczne w Polsce i wybranych krajach. 4. Typologia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Intraindywidualne i interindywidualne zróżnicowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń z autyzmem w placówce oświatowej – wybór formy organizacyjnej kształcenia, statystyki, sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. 6. Różne podejścia do edukacji i terapii dzieci (uczniów) z ASD – modele edukacyjno-terapeutyczne Podejście behawioralne i rozwojowe w edukacji i terapii osób z autyzmem. |
W cyklu 2024Zn:
1. Autyzm – rys historyczny, ustalenie terminologiczne. Kontrowersje wokół terminologii i klasyfikacji. 2. Przegląd koncepcji dotyczących przyczyn autyzmu: koncepcje psychoanalityczne, koncepcje etologiczne, koncepcje biologiczne, zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne, neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a szczepienia ochronne. Etiologia wieloczynnikowa. 3. Badania epidemiologiczne w Polsce i wybranych krajach. 4. Typologia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Intraindywidualne i interindywidualne zróżnicowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń z autyzmem w placówce oświatowej – wybór formy organizacyjnej kształcenia, statystyki, sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. 6. Różne podejścia do edukacji i terapii dzieci (uczniów) z ASD – modele edukacyjno-terapeutyczne Podejście behawioralne i rozwojowe w edukacji i terapii osób z autyzmem. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu przejawy zaburzonego rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, odnoszące się do kryteriów diagnostycznych oraz intra i interindywidualnych różnic pomiędzy osobami z ASD.
Zna merytoryczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi dokonać pogłębionej diagnozy oraz oceny złożonej sytuacji edukacyjnej oraz terapeutycznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Kompetencje społeczne
Dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz korzysta z niej w procesie rozwiązywania złożonych procesów rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Literatura
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Goldstein, S., Naglieri, J., A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Barłóg, K. (red.) (2017). Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Goldstein, S., Naglieri, J., A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Barłóg, K. (red.) (2017). Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Goldstein, S., Naglieri, J., A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Barłóg, K. (red.) (2017). Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przygotowanie do egzaminu - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przygotowanie do egzaminu - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: