Audiologia pedagogiczna i techniczne środki korekcyjne SP-AUP
Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu
Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu ze względu na miejsce, czas i stopień uszkodzenia narządu słuchu
Przyczyny uszkodzenia narządu słuchu. Grupa wysokiego ryzyka dla wady słuchu, zespoły wad skojarzonych z niedosłuchem
System opieki i diagnozy nad dzieckiem z wadą słuchu w Polsce
Diagnoza wady słuchu - Badania przesiewowe, badania orientacyjne
Obiektywne i subiektywne badania słuchu
Aparatura wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu - zasady kwalifikowania do wszczepienia systemów implantów ślimakowych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna i rozumie podstawy audiologii.
- Ma podstawową wiedzę na temat budowy i fizjologii narządu słuchu
- Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów i stopnia uszkodzenia słuchu
- Ma podstawową wiedzę na temat budowy i zastosowania implantów ślimakowych, a także na temat zasad kwalifikowania pacjentów do wszczepienia implantu ślimakowego
- Ma podstawową wiedzę na temat środków technicznych wspomagające słyszenie.
Umiejętności:
- Potrafi analizować podstawy audiologii
- Potrafi scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu uwzględniając przyczynę, czas wystąpienia wady, typ i stopień wady
- Potrafi dokonać diagnozy audiologicznej uszkodzenia narządu słuchu
- Umie zinterpretować dane z audiogramu i na tej podstawie scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu.
Kompetencje społeczne:
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego
- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Godziny kontaktowe np. wykład/ćwiczenia -5
Przygotowanie się do zajęć, lektury 5
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Literatura
Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970
Góralówna M.: Ocena utraty słuchu różnymi metodami pomiarowymi (w: ) Eckert U. (red) Wybrane zagadnienia z surdopedagogiki, Wyd. WSPS, Warszawa, 1998
Latkowski B. (1998): Otolaryngologia. Dla studentów medycyny i stomatologii. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa
Pruszewicz A., Obrębowski A.(2010): Audiologia kliniczna. Zarys, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań
Pujol R., Uziel A.: Rozwój układu słuchowego u człowieka. Audiofonologia t. VI/1994, Wyd. PKA, Warszawa - Lublin
Radziszewska-Konopka M.: Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce organizowany przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Audiofonologia t.XXI, 2002
Szczepankowski B., Niesłyszący- głusi- głuchoniemi. Wyrównywanie szans., Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 1999
Szuchnik J.: Zrozumieć czym jest wada słuchu. (w: ) Kobosko J. (red.) Moje dziecko nie słyszy. Wyd. Stowarzyszenie przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, Warszawa, 1999
Wereszka K. (2014): Audiologia pedagogiczna – uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka W: R. Piotrowicz (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej,(s.171-194)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: