Arteterapia w psychiatrii klinicznej SP-APK
Schizofrenia, depresja, zaburzenia otępienne, uzależnienia, zaburzenia
osobowości, zaburzenia nerwicowe –omówienie poszczególnych jednostek
chorobowych.
Studium przypadków teoretycznych.
Praca praktyczna z pacjentami przyczyny, objawy, leczenie/terapia,
epidemiologia, przykłady obrazów klinicznych.
Zasady postępowania z pacjentem i budowania konstruktywnych
relacji oraz zaufania.
Ograniczenia pacjentów wynikające z choroby i ich rola w kontaktach społecznych w tym z personelem medycznym.
Klasyfikacja zaburzeń psychotycznych.
Wpływ typu osobowości pacjenta przy budowaniu prawidłowej relacji
terapeutycznej – zaburzenia osobowości, rozpoznawanie typów osobowości
przedchorobowej i ich znaczenie w relacji pacjent-opiekun.
Komunikacja interpersonalna w kontekście pracy z pacjentem zaburzonym psychicznie.
Omówienie modelu konstruktywnej relacji interpersonalnej z pacjentem z chorobą psychiczną.
Praktyka i superwizja w arteterapii-wprowadzenie (prezentacja dokumentacji z oddziałów klinicznych).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna problematykę psychopatologii - definicje pojęć, klasyfikacje zaburzeń
- wie kiedy i jak aktywnie włączyć się do procesu leczenia pacjentów z zaburzeniami psychicznymi
- zna objawy zaburzeń charakterystyczne dla poszczególnych zespołów zaburzeń
- zna klasyfikację chorób psychicznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi łączyć objawy w zespoły i rozpoznawać jednostki nozologiczne
- potrafi przeprowadzać badanie psychiatryczno-psychologiczne
- na podstawie wywiadu i obserwacji potrafi rozpoznać podstawowe choroby psychiczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ma świadomość odpowiedzialności profesjonalnej i etycznej w kontaktach z osobami poddawanym oddziaływaniom arteterapeutycznym
- rozumie zasady pracy zespołowej tj. współpracy między psychiatrą a innymi, specjalistami, takimi jak psychoterapeuta, psycholog, arteterapeuta, neurolog. Zna własną rolę w procesie leczenia.
Kryteria oceniania
Wykład, konwersatorium, ćwiczenia warsztatowe.
Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu.
Godziny kontaktowe wykład 5.
Godziny kontaktowe ćwiczenia 10.
Przygotowanie się do zajęć, lektury 5
Przygotowanie się do egzaminu 5
Przygotowanie się do ćwiczeń 5.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5
Inne formy 5
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Literatura
Wright Padraig, Stern Julian, Phelan Michael, Psychiatria Sedno Tom 1,2, Urban & Partner, 2008
A.Blikiewicz, S.Dabrowski B, Habra, Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny, wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.
Mosiołek A, Grzesiewska J, Chilmończyk I, Łoza B (2011) Osobowość
pograniczna: stabilna czy niestabilna choroba psychiczna? Neuropsychiatria. Przegląd Kliniczny
Review of Clinical Neuropsychiatry 2011; VOL. 3 (NR 1): 25–32
Mosiołek A, Murawiec S, Polikowska M (2010). Współwystępowanie zaburzeń psychicznych w grupie pacjentów z osobowością borderline. Psychiatria Polska tom XLIV Nr 3-2010; 258 -259
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
|
W cyklu 2021Zn:
|
W cyklu 2022Zn:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: