Terapia trudności wychowawczych SP-API
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021Zn:
‒ Zasady sporządzania kontraktu. |
W cyklu 2023Zn:
Zasady sporządzania kontraktu. ‒ Komunikacja i pułapki porozumiewania się. Blokady komunikacji. Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia/rodzica. Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie. ‒ Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania. Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania „wejścia na parkiet”. ‒ Rozwiązywanie problemów wychowawczych podczas zajęć z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (Dorosły-Dziecko). ‒ Zachęcanie do współpracy i samodzielności. ‒ „Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli. ‒ Skuteczne wydawanie poleceń. Rozumienie pojęć: konsekwencja, kara, przywileje. Stosowanie nagród i kar. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje. Metoda żetonowa. ‒ Prowadzenie obserwacji zachowania trudnego. ‒ Analiza trudnych zachowań, scenariusze nieprawidłowych zachowań, algorytmy postępowań (strategie wyciszania, wygaszania i wzmacniania zachowań). |
W cyklu 2024Zn:
Zasady sporządzania kontraktu. ‒ Komunikacja i pułapki porozumiewania się. Blokady komunikacji. Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia/rodzica. ‒ Analiza trudnych zachowań, scenariusze nieprawidłowych zachowań, algorytmy postępowań (strategie wyciszania, wygaszania i wzmacniania zachowań). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Terapia trudności wychowawczych
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Lp. Odniesienie do
efektów kierunkowych
(symbol efektu) Wiedza
1 E.1K.W3. Ma wiedzę na temat psychologiczno-pedagogiczne aspektów oddziaływań terapeutycznych i wychowawczych oraz komunikacji interpersonalnej
2 E.2K.W2. Zna i rozumie wybrane metody wychowawcze stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka
i z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Umiejętności
3 E.2K.U3. Potrafi wykorzystywać warsztat terapeuty pedagogicznego do zaobserwowania wybranego zachowania trudnego i zastosowania odpowiednia algorytmu postępowania
4 E.2K.U3. Potrafi planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się, analizować i interpretować problemy wychowawcze w trakcie procesu edukacji i terapii
5 E.2K.U2. Potrafi projektować proces wsparcia dziecka lub ucznia, w tym projektować rozwiązanie trudnej sytuacji wychowawczej, popierając je rozbudowaną argumentacją i odwołując się do wybranego poglądu autora
Kompetencje społeczne
6 E.2K.K2. W sposób profesjonalny, zachowując się zgodnie z zasadami kultury, potrafi rozwiązywać konflikty rówieśnicze
TREŚCI PROGRAMOWE
‒ Zasady sporządzania kontraktu.
‒ Komunikacja i pułapki porozumiewania się. Blokady komunikacji.
‒ Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia/rodzica.
‒ Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania.
‒ Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania „wejścia na parkiet”.
‒ Rozwiązywanie problemów wychowawczych podczas zajęć z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (Dorosły-Dziecko).
‒ Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie.
‒ Zachęcanie do współpracy i samodzielności.
‒ „Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli.
‒ Skuteczne wydawanie poleceń.
‒ Rozumienie pojęć: konsekwencja, kara, przywileje. Stosowanie nagród i kar. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje.
‒ Metoda żetonowa.
‒ Prowadzenie obserwacji zachowania trudnego.
‒ Analiza trudnych zachowań, scenariusze nieprawidłowych zachowań, algorytmy postępowań (strategie wyciszania, wygaszania i wzmacniania zachowań).
Literatura
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP |
W cyklu 2023Zn:
1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN 3.Gordon, T. (2015), Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa: Wydawnictwo PAX 4.Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP 5.Kołakowski, A., Pisula, A. (2011), Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk: GWP. 6. MacKenzie, R. (2008).Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP. |
W cyklu 2024Zn:
1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2023Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2024Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: