Arteterapia w pracy z dziećmi SP-APD
Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji.
W cyklu 2020Zn:
Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji. |
W cyklu 2021Zn:
Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji. |
W cyklu 2022Zn:
Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna definicje i zakres pojęcia arteterapia w pracy z dziećmi
- zna metody oraz techniki arteterapii w pracy z dziećmi
- definiuje sztukę jako przestrzeń działania terapeutycznego.
UMIEJĘTNOŚCI:
- w zakresie posiadanych umiejętności potrafi zaplanować i przeprowadzić działania terapeutyczne metodami arteterapeutycznymi stosując wybrane koncepcje artystyczne
- potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- posiada świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności z arteterapii
- wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w obszarze arteterapii
- ma świadomość odpowiedzialności, poszanowania praw jednostki oraz podnoszenia swoich kwalifikacji.
Kryteria oceniania
Wykład z pokazem, ćwiczeniowa (projektowanie zdarzeń artystycznych-sztuka w terapii), warsztatowa (szkice rysunkowe, malarskie). Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej.
Wykład, konwersatorium, ćwiczenia warsztatowe.
Godziny kontaktowe wykład 5.
Godziny kontaktowe ćwiczenia 15.
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10
Przygotowanie się do ćwiczeń 15.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20
Inne formy 10
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceny
Praca pisemna w ramach zadań realizowanych w trakcie wykładu i ćwiczeń.
Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: ćwiczenia
Literatura
Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk.
Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE.
Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki
Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin.
Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN.
Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
|
W cyklu 2022Zn:
Wykład z pokazem, ćwiczeniowa (projektowanie zdarzeń artystycznych-sztuka w terapii), warsztatowa (szkice rysunkowe, malarskie). Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: